A BKK egyi szolgáltatója, az ArrivaBus bemutatta azokat az új buszokat, melyek 2025 és 2027 között állnak forgalomba Budapesten, így biztosítva, hogy a főváros közlekedése minél kényelmesebb és fenntarthatóbb legyen. A megújuló, több mint 200 buszból álló új Arriva flottában 110 + 32 darab a most bemutatkozó Mercedes-Benz Citaro G, a legmodernebb dízel technológiával felszerelt csuklós jármű.
Az új járműveknek köszönhetően 2027-re a budapesti buszok 90 százaléka Euro 5-os vagy annál korszerűbb környezetvédelmi besorolású lesz, ez azt jelenti, hogy évente 8000 tonnával kevesebb káros anyag kerül Budapest levegőjébe. Az első új járművek a Rákóczi út–Thököly út tengelyen és Dél-Pesten járnak majd.
A Mercedes-Benz gyártmányú, Citaro G (628 03) típusú, csuklós autóbusz alacsonypadlós, környezetbarát hajtáslánccal rendelkező jármű ideális megoldást kínál a nagy utasforgalmú vonalak kiszolgálására. Ez a típus az európai városi közlekedés egyik legnépszerűbbje, megbízhatóságáról és kiváló utaskomfortjáról ismert. A jármű 18 méteres hosszával és csuklós kialakításával kiválóan alkalmas a csúcsidőszaki zsúfoltság kezelésére, miközben a vezető és az utasok számára is korszerű technológiai megoldásokat kínál. A Citaro G sorozat 628 03-as változata modern, ergonomikus belső kialakításával és kiváló manőverezhetőségével emeli a városi közlekedés színvonalát. Ezek a buszok nem csak szépek és kényelmesek – hanem megbízhatóak, környezetbarátak, és készen állnak arra, hogy nap mint nap több ezer budapestit vigyenek célba. Igazi városi vagányok.

Körmendi Anikó, az Arriva Hungary vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalatnál abban hisznek, hogy a közösségi közlekedés nem csak járművekről szól, hanem sokkal inkább emberekről. „Azokról a kollégáinkról, akik nap mint nap vezetik ezeket a járműveket, akik kiszolgálják az utasokat és akikkel együtt építjük a jövő közlekedését. Ezért is fontos számunkra, hogy a buszvezetői szakma vonzó karrierlehetőség legyen mind a fiatalok, mind a nők számára. Az elmúlt években sikeresen csökkentettük a járművezetőink átlagéletkorát – és különösen büszkék vagyunk arra, hogy női kollégáink aránya is folyamatosan emelkedik. Egy modern buszt ma már ugyanolyan könnyedén vezethet egy nő, mint egy férfi – és mi minden támogatást megadunk hozzá, a képzéstől a rugalmas beosztásig, egészen a speciális egészségügyi szűrőcsomagig.” – mondta a vállalatvezető.
Az Arriva fő célja, hogy a fenntartható közlekedés élvonalába tartozzon. Ezért fejlesztik Andor utcai telephelyüket a zéró emissziós jövőre, és ezért indítják útnak 2026-tól az első elektromos buszaikat is. A bemutatott dízel Citaro G-k már most is megfelelnek a legszigorúbb európai környezetvédelmi előírásoknak – de a cél egyértelmű: zéró kibocsátás, tiszta levegő, élhető város. „Ez egy új fejezet a budapesti buszközlekedés történetében. Egy lépés egy okosabb, fenntarthatóbb, emberibb jövő felé. Egy jövő felé, ahol a közösségi közlekedés nem csupán egy választási lehetőség – hanem a legjobb választás.” – zárta gondolatait Körmendi Anikó.

A gyártó képviseletében Thomas Tonger, a Daimler Buses GmbH európai értékesítési vezetője kiemelte: az autóbuszok nem csak biztonságosak, hanem környezetbarátak is. „Úgy terveztük, hogy egyszerre szolgálja az utasok és a járművezetők igényeit, miközben ötvözi a legmodernebb technológiát, a környezeti felelősségvállalást és a hatékony működést.” A jármű számos fejlett biztonsági funkciója közül is kiemelkedik a Sideguard Assist rendszer. Ez a radaralapú technológia figyeli a jármű melletti területeket, segítve a gyalogosok, a kerékpárosok vagy bármely akadály észlelését a vezető holtterében, különösen kanyarodáskor. Budapest forgalmas utcáin ez létfontosságú védelem.
Az új Citaro autóbuszok a környezetvédelem terén is új mércét állítanak fel. A takarékos, Euro VI-os dízelmotor mellett ezek a Citarok egy rendkívül hatékony rekuperációs rendszerrel is fel vannak szerelve. Fékezéskor a generátorok a lassításból származó energiát elektromos árammá alakítják, amelyet szuperkondenzátorok tárolnak el. Amikor a busz újra elindul, ezek a kondenzátorok látják el a fedélzeti elektromos rendszert, így tehermentesítik a motort. Az eredmény: alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, kevesebb károsanyag-kibocsátás, és igazi hozzájárulás a tisztább városi levegőhöz.

Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese is a járművek környezetbarát tulajdonságát emelte ki. Hozzátette: a Budapesten zajló nagyszabású flottamegújítás miatt az új dízel autóbuszok és az ArrivaBus-hoz hamarosan érkező elektromos buszok is hozzájárulnak ahhoz, hogy az utasok kényelmesen és fenntarthatóan közlekedhessenek, és a Főváros is közelebb kerülhessen kitűzött klímacéljaihoz. “Ezek a járművek pontosan olyanok, amilyeneket a mai utasok elvárnak egy európai nagyvárosban: modernek, kényelmesek, biztonságosak és könnyen hozzáférhetők. Mindezt az alacsonypadlós kialakítás, a klímarendszer, a fedélzeti kamerák és a korszerű utastájékoztató rendszer biztosítja.” – tette hozzá Bodor Ádám.

