Az oktatáspolitika alakítása során a kormány és az érintettek közötti párbeszéd megvalósításáért demonstráltak a Szabad Oktatást facebook csoport szervezésében vasárnap Budapesten, a József nádor téren.
A „Nem tűrhetünk tovább!” címmel meghirdetett tüntetés egyik szervezője, Szarvas Péter középiskolai tanár a mintegy kétszáz demonstráló előtt azt hangoztatta: követelik, hogy a kormányzat folytasson párbeszédet az oktatáspolitika alakítása során az érintettekkel, az oktatókkal, hallgatókkal és diákokkal.
Horváth Szilveszter, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által bezárásra ítélt Neptun utcai általános iskola tanítója azt mondta, az ő esetükben is az érintettek megkérdezése nélkül döntöttek az intézmény sorsáról. Szólt arról is, hogy zsúfolt osztályokkal nem lehet az iskolákban érdemi munkát végezni, mert a magas létszám mellett csak a túlélés lehet a cél.
Ponauer Anna Szimonette középiskolás diák „stadionok helyett iskolákat”, „egyéni tanterveket”, „szabad és változatos tankönyvpiacot” követelt. Szántó Judit, a Hívatlanul Hálózat aktivistája élesen bírálta a bevándorlókról szóló, kilátásba helyezett nemzeti konzultációt. „Aki ezt kitölti, hozzájárul Magyarország további fasizálódásához” – fogalmazott.
A demonstrálók nemzetiszínű, illetve európai uniós zászlókat lobogtattak, illetve „Hazugságok helyett őszinte szembenézést!” és ehhez hasonló feliratú transzparenseket tartottak a magasba.
***
Emmi: nem az utcákon, hanem a szakmai fórumokon kell tárgyalni
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), ahogyan eddig is, úgy továbbra is készen áll arra, hogy szakmai párbeszédet folytasson a felsőoktatást érintő kérdésekben.Ennek párbeszédnek viszont nem az utcákon, hanem a szakmai fórumokon van a helye – reagált a tárca felsőoktatásért felelős államtitkársága vasárnap az MTI-hez eljuttatott közleményében a Szabad Oktatást facebook csoport által a fővárosi József nádor térre szervezett megmozdulásra, amelyen az oktatáspolitika alakítása során a kormány és az érintettek közötti párbeszéd megvalósításáért demonstráltak.
Kifejtették: az elmúlt 10 évben – a demográfiai folyamatokhoz is alkalmazkodva – csökkent a tanárképzés létszáma, ezért nem indokolt ugyanannyi gyakorlóiskola sem. Ezen iskolák többségében már nincs elegendő számú pedagógushallgató, tehát nem is funkcionál gyakorlóiskolaként.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy a felsőoktatási intézménynek valóban feladata-e az, hogy egy olyan gyakorlóiskolát működtessen, amire egyébként nincsen szüksége.
Az államtitkárság – mint fogalmaztak – „a rendszer igazságosabbá tétele érdekében” azt kérte az érintett 9 felsőoktatási intézménytől, hogy május 8-ig vizsgálja meg, majd tegyen javaslatot arra, hogy valóban szüksége van-e gyakorlóiskolájukra. Amint ez a folyamat lezárul, a tárca, az egyetemek és a gyakorlóhelyek közösen alakítják ki álláspontjukat arról, hogy az adott gyakorlóhely átkerüljön-e a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz – tették hozzá.
Kiemelték továbbá, hogy „mivel magas színvonalon működő közoktatási intézményekről van szó, az Emmi nem kívánja bezárni őket, hanem általános funkciójuk szerint, iskolaként szeretné tovább működtetni azokat”. A lépés továbbra is biztosítana jövőt az érintett intézmények számára, hiszen az iskolák egy eddig is állami fenntartású intézménytől kerülnének át egy másik állami fenntartású intézménybe, a működtetéshez megfelelő mértékű költségvetési támogatással – fogalmazott az Emmi.
MTI