Close

HeBi – közösségi kerékpározás Hévízen

Hévízen ebben a hónapban indult el a magyar Neuzer kerékpárgyár közösségi kerékpáros rendszere, a HeBi, amely műholdas rendszerrel gátolja meg a biciklik eltulajdonítását – olvasható az esztergomi Neuzer Kft. közleményében.

Neuzer András, az esztergomi kerékpárgyár tulajdonosa elmondta: az amerikai és a francia példákat követve olyan egyedi bicikliket gyártottak, amelyek kialakítása – például a teljesen fedett váltók és kábelek, kötőelemek miatt – elvileg kizárja a lopást és a nagyobb rongálást. Az 50 millió forintos beruházással kiépített, jelenleg 600 regisztrált ügyféllel rendelkező rendszerben különböző biztonsági fokozatú dokkolókat helyeztek el és a tapasztalatok alapján döntenek arról, hogy melyiket fejlesszék tovább. A 35 kerékpárt és 4 dokkolót magába foglaló rendszer kiépítése mintegy 40 millió forintba került, amelynek 95 százalékát a határon átnyúló Európai Uniós program vissza nem térítendő támogatásából fedezte a horvátországi Kaprovicával közös projektet benyújtó Hévíz.

A közlemény idézi Kepli József Jánost, Hévíz alpolgármesterét is, aki elmondta: a decemberi közbeszerzési pályázat eredményhirdetése után kezdődött meg a több egyedülálló újdonságot és lopásgátló elemeket is tartalmazó, zárt rendszer kiépítése. Az egyik újdonság a város köré „virtuális hálót” vonó, GPS-alapú rendszer, amely azonnal riasztja a központot, amint a bérlő a képzeletbeli határon áthalad.

A termelésének 55 százalékát nyugatra exportáló, több nyugati nagyváros – közte a spanyol Rental Bike – közösségi rendszerébe is beszállító Neuzer tavaly szeptemberben adta át az esztergomi közösségi kerékpár rendszert, az EBI-t (Esztergom Bicikli), amelynek 93 dokkolójából 70 kerékpár érhető el. A rendszer üzemeltetési költsége jelenleg az előre tervezett havi 800 ezer forint helyett ennek a fele. A Neuzer honlapján található információk alapján a teljes rendszer (dokkoló, vezérlőhálózat, maguk a kerékpárok, a szervizhálózat és a marketingháttér) alkalmas arra, hogy akár hazai, akár külföldi városokban alkalmazhassák komplex rendszerként. 

Mivel Neuzer András szerint a növekedés rendkívül tőkeigényes, a Neuzer Kft. a Garangold kockázati tőkebefektetővel, 70-30 százalékos tulajdoni aránnyal létrehozta a CycleMe Kft.-t, amelynek feladata a további városi közösségi kerékpár rendszerek megvalósítása.

MTI nyomán Molnár Gergő István

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top