Close

Az orosz piac visszahódítása, avagy a magyar KKV-k lehetőségei az orosz piacon

A magyar export 75 százalékát 80 multinacionális vállalat állítja elő, míg a maradék 25-öt mintegy 6000 cég próbálja meg teljesíteni. Mondhatnánk, hogy ezen „kis” cégek szerepe elenyésző, de figyelemreméltó tény, hogy ők több munkaerőt foglalkoztatnak, mint a 80 multi. „A KKV-k fejlődési lehetőségeinek elemzésekor gyakran megfeledkezünk egy nem is olyan távoli, ám annál kézenfekvőbb lehetőségről: az orosz piacról” – hívja fel a figyelmet Ujhelyi Sándor, a Vállalkozók Klubja Egyesület elnöke.*

Az uniós piacra termelni annak nyomasztó telítettsége és a már kialakult, bevált kereskedelmi kapcsolatok miatt egyre nehezebb, ezzel szemben az orosz piac még mindig képes felvenni újabb és újabb piaci résztvevőket. Itt még bőven van lehetőség a magyar vállalkozások számára. Van fizetőképes kereslet, kiépült megbízható bankrendszer, megfelelő infrastruktúra, és szívesen fogadják a magyar üzletembereket, akiknek rendkívül jó esélyeik vannak üzletkötésre. A gazdasági környezet ma már kiismerhető és kiszámítható, így a hozzáértő kereskedő számára ez az ország a lehetőségek széles tárházát rejti.
Egy hatalmas országról van szó, amelynek legígéretesebb régiói – az Uraltól keletre – számunkra viszonylag messze vannak, de ezt az üzleti tevékenység tervezésénél figyelembe lehet (és kell is) venni. A multinacionális cégek odáig még csak részben jutottak el, ezért most még bőven vannak lehetőségeink. Az orosz piacot egyszer már elveszítettük, de okos tervezéssel, célirányos piaci terjeszkedéssel legalább részben vissza lehet szerezni. Erre van esély, és orosz részről egyértelműen tapasztalható a fogadókészség.

Aki fogyasztási cikkeket exportálna, annak nem árt tudnia, hogy a lakossági igényeket több mint 50 százalékban importból elégítik ki, tehát a piac óriási, sokan elférnek, mindenki megtalálhatja a neki megfelelő fogyasztói célcsoportot. Aki pedig termelő eszközökkel, nagyobb beruházásokkal jelenne meg az orosz piacon, az számíthat rá, hogy az orosz állam nagyon sok pénzt áldoz arra, hogy a hatalmas importot hazai termeléssel váltsa ki, ennek érdekében a termelő célú beruházásokhoz komoly állami segítség társul.

Az orosz piac sajátosságainak ismerete döntő fontosságú, sokkal lényegesebb, mint a magyar cégek által megszokott nyugati piacokon. A magas szintű szakmai tudás mellett itt a helyismeret, az emberismeret nagyon lényeges lehet, és sok üzlet sorsát dönthetik el olyan momentumok, amelyeknek látszólag nincs köze a kereskedelmi ügyletek tárgyához, annál inkább az üzleti partner személyéhez, érzéseihez. A magyaros gondolkodásmód itt nem működik, meg kell tanulni „oroszul” gondolkodni.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy az orosz üzletember halad a korral, használja az internetet, és tisztában van vele, milyen termékekhez juthat hozzá, illetve mit érdemes gyártania. A régi, elavult termékek forgalma ma már az orosz belföldi piacon sem jellemző: elvárják a legkorszerűbb terméket, a legmagasabb színvonalat, a legjobb minőséget.

*A Vállalkozók Klubja Egyesület igyekszik ráirányítani a figyelmet az orosz piacban rejlő kiaknázatlan gazdasági lehetőségekre. Ennek jegyében 2013. október 24-25-én, Budapesten, a Hotel Héliában szervezi a VI. Magyar-orosz Nemzetközi Gazdasági Fórum és Üzletember Találkozó című rendezvényt, várhatóan mintegy 300-350 fő részvételével.

Az orosz piacban rejlő lehetőségekről és a szervezet tevékenységéről bővebb információ: Ujhelyi Sándor elnök, Vállalkozók Klubja Egyesület +36-20/546-73-23.

www.vallalkozokklubja.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top