Close

Még több magyar zöldséget a boltokba!


A DélKerTÉSZ 80 százalékra szeretné növelni az áprilistól októberig tartó szezonban a magyar zöldségek arányát a boltokban, mivel az még mindig nem tért vissza a 2019-es szinthez. A zöldségeknél továbbra is nagyon erős az importnyomás, azaz sok termék az unión kívülről, például Észak-Afrikából érkezik. Holott a szezonban a magyar termelők el tudják látni a vásárlókat paprikával és paradicsommal, ráadásul ezeknek még az ökológiai lábnyoma is jóval kisebb. A fogyasztók azonban továbbra is rendkívül árérzékenyek, a magyar termelők pedig sokszor nem azonos rajtvonalról indulnak, mivel a szigorú szabályozások rengeteg extra költséget jelentenek – hangsúlyozták szakértők az 500 szentesi termelőt tömörítő Délalföldi Kertészek Szövetkezete (DélKerTÉSZ) sajtóeseményén Szentesen.

Apáti Ferenc és Nagypéter Sándor

Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnök-ügyvezetője elmondta, az elmúlt években folyamatosan nőtt a boltokban az importált zöldségek aránya, főként a fogyasztók árérzékenységéből adódóan. A téli-korai szezonban elkerülhetetlen a frisspiaci termékek importja, de áprilistól októberig a magyar termelők el tudják látni a vásárlókat minőségi magyar paprikával és paradicsommal. Utalt arra, hogy az erősödő importnyomás nem újkeletű, immár15 éve tartó tendencia. Az egykori 2,5 millió tonnás magyar zöldségtermés 2019-re 2 millió tonnára csökkent, ami 20 százalékos visszaesés. Ezzel párhuzamosan csökkent az export mennyisége, miközben a hazai fogyasztás kismértékben emelkedett. Így belföldi termelésből már kevésbé tudják kiszolgálni a hazai igényeket, az elvesztett piacot pedig nehéz visszaszerezni.
Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke célként nevezte meg, hogy a szezonban, azaz április második felétől október végéig 80 százalék körül legyen a hazai termékek aránya a boltokban, ez azt jelenti, hogy a 2019-ben, 2020-ban tapasztalható szintekhez kellene visszatérni. Jelenleg ugyanis Magyarországon és Közép-Kelet-Európában is rendkívül erős az importnyomás, a boltokban a májusi szezon kezdete után is jelentős mennyiségben érhetőek el például az észak-afrikai régióból származó paprikák. Ez pedig nehéz helyzetbe hozza a magyar termelőket. De nem elérhetetlen a teljes szezon időszakában a 80 százalék fölötti paprika és paradicsom arány a boltokban, hiszen a pünkösdi ünnepekre ez már így volt a legtöbb áruházláncban – tette hozzá Nagypéter Sándor.
A Szövetkezet és a FruitVeB emellett a termékek eredetét még hangsúlyosabban tüntetné fel a vásárlók számára, akár külön polcokon helyeznék el a termelőszövetkezetektől származó magyar árukat. Erre több európai országban, így például Ausztriában és Németországban is van példa.
Nagypéter Sándor szerint a termelőszövetkezetek nagy múltú, stabil szervezetek, amelyek jelentős termelési potenciállal rendelkeznek. A magyar termékeknek versenyképesnek kell lenniük az importtal szemben, azonban sokszor nem azonos rajtvonalról indulnak a kelet-közép-európai termékek. Nehéz azonban úgy zöldségeket összehasonlítani, hogy nem ugyanazok az előírások vonatkoznak rájuk. Az Európai Unióban ugyanis szigorú szabályoknak, többek között fenntarthatósági és munkakörülményekre vonatkozó előírásoknak, minőségbiztosítási folyamatoknak kell megfelelni a termelőknek, míg például az észak-afrikai országokra ezeknél sokkal enyhébb előírások vonatkoznak. A szakember szerint jó lenne, ha az Európai Unió ugyanazokat az előírásokat követelné meg az unió területére kívülről behozott zöldségekkel kapcsolatban, mint amilyenek a tagállamok termelőire vonatkoznak
Utalt arra, hogy a hazai termékekre rakódó költségek is rontják a versenyképességet, a környező országokhoz képest magasabb áfa és például Szlovákiához képest lényegesen nagyobb környezetvédelmi termékdíj (EPR) kerül rá a zöldségekre. A szakember hozzátette, a fogyasztók rendkívül árérzékenyek, az energiaválság óta egyre kevesebbet vásárolnak normál áron, inkább az akciókat keresik a zöldségek és gyümölcsök esetében is. A termelők számára egyre nagyobb problémát jelent, hogy a minimális költségeket is alig lehet beépíteni az árakba. A termelői árak 2025 első öt hónapjában a fehér paprikánál és a fürtös paradicsomnál a tavalyi szinten, a paradicsom különlegességek és a kaliforniai paprika termékeknél 25 százalékkal csökkentek. Egyedül a hegyes erős paprikánál volt a munkabéreket elérő termelői ár növekedés.

Nagypéter Sándor hangsúlyozta: A helyben termelt zöldségek fontos előnye, hogy a rövidebb ellátási láncok miatt jóval kisebb ökológiai lábnyommal is rendelkeznek, mint a messziről szállított társaik. Ráadásul ezeket magasabb érettségi fokon tudják leszedni, ezért ízletesebbek is. A fenntarthatóságra a DélKerTÉSZ termelői is nagy hangsúlyt fektetnek: a fosszilis energiát közel 80 százalékban kiváltották, folyamatosan épülnek a napelemek, hőszivattyúk, korszerűsítik a fóliákat, illetve biológiai növényvédelemmel védik a zöldségeket.

Szentes fontos hajtató körzet, ennek az innovatív termesztési formának köszönhetően szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban – tudnak a zöldségek fejlődni. Az időjárás hatásai alól azonban így sem tudják teljesen függetleníteni magukat a termelők. A forróságban például a zöldségházakban szükség van megfelelő szellőztetésre, párásító berendezésekre, árnyékolásra, automata öntözőberendezésekre, extrém forróságban pedig akár lassan már Magyarországon is felmerülhet az igény a hűtésre.

A fenntartható, minőségi termeléshez pedig a hatékonyság javítása is fontos, ezért közel 3 milliárd forintos beruházással jött létre a szövetkezet új logisztikai csarnoképülete, és biztosítja azt, hogy a vásárlókat még hatékonyabban tudjuk kiszolgálni. Az új csarnok teljes alapterülete ezzel szemben több mint 10 ezer négyzetméter, és része hat – négy nagyobb és két kisebb – hűtőtároló, amelyek összes területe 5060 négyzetméter. A DélKertész termelői tehát mindent megtesznek annak érdekében, hogy egyre nagyobb mennyiségben legyen elérhető a lehető legjobb minőségű paprika és paradicsom. Szentesen nemrég nyílt meg a szövetkezet mintaboltja, a Lecsó Sziget és webshop elindítását is tervezik, hogy közvetlenül a fogyasztóknak is értékesíthessenek.

Shares
scroll to top