Close

Vihar előtti csend

Általános tiltakozási hullám várhat jövőre a kormányra. Akkor már nyilvánvalóak lesznek a Széll Kálmán Tervben általánosan megfogalmazott szükséges gazdasági intézkedések, amelyek nagyon sokaknak lesznek kellemetlenek – írja a Népszabadság.
 A lap munkatársának fideszes politikusok azt mondták, hogy 2012 lehet a második Orbán-kormány legnépszerűtlenebb éve. Mint mondták, akkor napi tapasztalattá válik, amit Orbán Viktor Kötcsén mondott: a jövőben az fog boldogulni Magyarországon, aki dolgozik. A 16 százalékos szja sokak szerint elhibázott bevezetése bizalomvesztést okozott azoknál, akiknek csökkent a nettó fizetése, hiszen a kormány azzal kampányolt, hogy mindenki jobban jár majd. Kérdéses, hogy a kormány a Rogán-szankciókkal „tűzzel-vassal” ki tudja-e kényszeríteni, hogy a versenyszférában is legyen a 300 ezer forint alatti keresetűeknél nettó béremelkedés 2012-ben.
Ajánlott weboldalak
Az Országgyűlés az év végén szavazza meg a nagy rendszerek megmozdítását célzó törvényeket. Az máris prognosztizálható, hogy a miniszterelnök nemcsak az államadóssággal és a munkanélküliséggel áll háborúban, hanem sokfrontos harcot kell hogy folytasson a társadalom számos csoportjával szemben. Az Orbán-kormánynak minden bizonnyal civil tiltakozási hullámmal is kell számolnia jövőre: a „bohócforradalom” folytatódik.
Közben a miniszterelnökség államtitkára a nol.hu-n, illetve a  Népszabadságban is megjelent interjúban úgy fogalmazott, nem lehet lazítani. Mint mondta, a gazdasági növekedésből lehet finanszírozni az államadósság csökkentését. Varga Mihály számításai szerint egy átlagos 3 százalékos növekedéssel is felére csökkenhet az adósság aránya, ha az éves hiány nulla, és a kamatok sem szállnak el. A pontos megítéléséhez viszont előre kellene látni, hogy öt-hat év múlva milyen problémákkal kell szembesülnie az országnak, az euróövezetnek.
Ahhoz, hogy a kormány által elkezdett adósságcsökkentés tartós legyen, szükség van továbbá a Széll Kálmán Tervben és az új Széchenyi Tervben megjelölt intézkedések lazítás nélküli elfogadására. A bizonytalanságot főleg a külső okok jelentik.
Hozzátette: van olyan szakasz, amikor a rendelkezésre álló forrásokból gyorsabb lesz az adósságcsökkentés, és lesz olyan is, a második szakasz, amikor a magyar gazdaság a lendületes növekedés miatt tud könnyebben törleszteni. „Azt tudom mondani, hogy 2017 után az 50 százalék alá eső GDP-arányos államadósság nem irreális felvetés” – fogalmazott az interjúban.
A 16 százalékos egykulcsos szja bevezetéséről az államtitkár azt mondta: „Semmi sem tökéletes, amit ember alkot. De az adott körülmények között ez tűnik olyan megoldásnak, amely képes lesz segíteni a demográfiai fordulat elérésében, a munkahelyteremtésében, és forrást teremteni a gazdasági növekedéshez.” Úgy vélte, az arányos adórendszert rögzíteni kellene a sarkalatos törvényben, de az egykulcsos adót, illetve annak mértékét másodlagosnak tartja. Varga Mihály szerint a progresszív adórendszer kevésbé támogatja a munkát, és nem segíti a válságból való kilábalást, a prorgresszív adózásnak nincs gazdaságösztönző szerepe. A foglalkoztatottságról szólva Varga Mihály azt mondta: alatta maradt a várakozásoknak. Lehetett volna nagyobb és gyorsabb ütemű változás, de a válság sem segített. Az eredményhez sokkal mélyebb átalakításra van szükség a magyar gazdaságban. Szerinte, ha a Széll Kálmán Terv kétharmadán túl leszünk, elvárható, hogy érezhetően nagyobb legyen a foglalkoztatottság. 2012 végére már a számok is ezt mutatják – mondta az államtitkár.
Hozzátette: a pontos megítéléséhez viszont előre kellene látni, hogy öt-hat év múlva milyen problémákkal kell szembesülnie az országnak, az euróövezetnek. Ahhoz, hogy a kormány által elkezdett adósságcsökkentés tartós legyen, szükség van továbbá a Széll Kálmán Tervben és az új Széchenyi Tervben megjelölt intézkedések lazítás nélküli elfogadására. A bizonytalanságot főleg a külső okok jelentik.
Mint korábban megírtuk, már elhalasztotta a június 29-ére meghirdetett BKV-sztrájkot a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, a bányászok és az energiaipari dolgozók viszont ma döntenek, hogy tartanak-e munkabeszüntetést. A mozdonyvezetők tántoríthatatlanok: ők megtartják a figyelmeztető sztrájkot.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top