Close

Két II. világháborús legenda találkozása a RepTárban

A II. világháborúban egymás ellen harcoló két vadászrepülőgép, a német Messerschmitt és a brit Spitfire Magyarországon most első alkalommal a szolnoki RepTárban tekinthető meg. A két rivális immáron küzdelem és tét nélküli találkozója szeptember 13-ig látható.
A Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum együttműködésének köszönhetően érkezett Szolnokra a Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE vadászrepülőgép. A projektben fővédnökséget vállalt a Lengyel Köztársaság Nagykövetsége a lengyel-magyar baráti és szakmai kapcsolatot tovább erősítve.

Spitfire a RepTárban


A Spitfire a britek legkedveltebb harci gépe volt, s az ellenállás szimbóluma lett, hiszen akkoriban szuperlatívuszokban zengtek róla. Ezt a típust kifejezetten alacsony és közepes magasságú légi harcra, valamint földi támadásokra fejlesztették ki, s az „E“ volt az utolsó olyan változat, amelyet jelentős számban gyártottak.
Különleges alkalmak egyike a Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE érkezése, hiszen az egykori ellenfele, a Messerschmitt Bf 109 típusú német vadászgép mellé érkezett. Szolnoki látogatása után, a már lengyel vadászrepülő század festését és jelzéseit viselő brit gép végső helyére kerül a krakkói Lengyel Repülési Múzeumban.
A Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE – Az angliai légi csata hőse
„A világ leggyorsabb vadászrepülőgépe” – így emlegették az 1936. március 5-én első repülését végző Spitfire-t, amelyről nemcsak sebessége, de meglepően kicsi súlya és lenyűgöző kormányozhatósága okán is szuperlatívuszokban zengtek a kortársak. Az angliai csata után méltán lett a britek egyik kedvenc harci gépe, az ellenállás szimbóluma.

Magó Károly százados, roncskutató


A történelem egyik legnagyobb légi háborúja 1940. július 10. és október 31. között zajlott Nagy-Britannia felett. A németek célja az angol légierő megsemmisítése és Hitler hatalmának kiterjesztése volt. A németek az ún. Oroszlánfóka hadművelettel tervezték lerohanni Angliát, s ennek nyitányát jelentette a mintegy három hónapig tartó Angliai csata. A britek ügyét sikerre vezető miniszterelnök, Winston Churchill híres mondása a légicsatát követően ekkor született: „Soha még az emberi konfliktusok történetében nem köszönhettek ilyen sokan, ilyen sokat, ilyen keveseknek!”
Az angol légierő első teljesen fémépítésű vadászrepülőgépének kifejlesztése Reginald J. Mitchell nevéhez fűződik. Az alsószárnyú vadász-bombázó-felderítő repülőgép egyfőtartós, fémépítésű, hárompontos behúzható futóművel rendelkezik. Teljesítményével és paramétereivel vetekszik a német rivális Messerschmitt Bf 109 vadászrepülőgéppel. A Spitfire igazi jellegzetessége az ellipszis alakú szárnya volt, amely kiváló aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezett. A németek kezdetben nem tekintették komoly ellenfélnek a brit vadászrepülőgépet, azonban később megtapasztalhatták milyen megpróbáltatást jelent légiharcot vívni egy Spitfire-rel.

Spitfire és Messerschmitt


A Spitfire-nek 47 féle változata készült, csaknem 23 000 példányban.
A RepTárban kiállított vadászrepülőgép a krakkói székhelyű Lengyel Repülési Múzeumból érkezett. Ezt a típust kifejezetten alacsony és közepes magasságú légi harcra, valamint földi támadásokra fejlesztették ki. Az Mk.XVI prototípus először 1943 decemberében repült és az „E” volt az utolsó olyan változat, amelyet jelentős számban gyártottak. Ez a verzió rövidebb szárnyfesztávolsággal két ágyú-két géppuska fegyverzet-konfigurációval rendelkezett. Összesen 1055 darab Mk.XVIE Spitfire épült.
A háború után két példányt mutattak be egy RAF kiállításon Varsóban, ezzel tisztelegve a lengyel pilóták hősiessége előtt.
A RepTárban kiállított Spitfire LF Mk.XVI E AU-Y-t 1944-ben gyártották, és az RCAF 421-es századhoz rendelték. Túlélte a háborút, és 1956-ban a londoni Royal Air Force Múzeum tulajdona lett. 1967-ben a repülőgép szerepelt az „Angliai csata” című filmben. Végül, 1977-ben átadták a Lengyel Repülési Múzeumnak.
Jelenleg a 308. (Krakkó) vadászrepülő század festését és jelzéseit viseli.
Forrás: RepTár fotók: Bognár Mária

Shares
scroll to top