Az amerikai magyar iskolák oktatással foglalkozó találkozóján vett részt New Yorkban Szilágyi Péter, a miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkára.
A találkozót az Egyesült Államokban működő magyar iskolák évente rendezik meg, tapasztalatcsere és továbbképzés céljából, amerikai és Magyarországról érkezett előadók közreműködésével.
A New York-i főkonzulátuson rendezett idei találkozón – mint Szilágyi Péter helyettes államtitkár az MTI-t tájékoztatva elmondta – nyolc szövetségi állam tizenöt magyar iskolájának képviselői vettek részt, az Egyesült Államok nyugati és keleti partvidékéről egyaránt. Az idei tanácskozás központi témája a családközpontú iskola volt.
Csabai Sarolta, a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem oktatója „Családi kör régen és ma” címmel tartott nyitó előadást, majd a résztvevők több munkacsoportban vitatták meg tapasztalataikat és fogalmazták meg a jövőre vonatkozó igényeiket. Szó esett a kétnyelvűségről logopédus szemmel, a szülők és a tanárok sikeres együttműködésének feltételeiről a hétvégi és nyári magyar iskolákban, az olvasóvá nevelés problémáiról, az interaktív mesekönyvek szerepéről az amerikai magyar gyermekek nyelvtudásának fejlesztésében. Beszámoltak tapasztalataikról a külföldi magyar cserkészet vezetői és tartottak szülői fórumot is.
Szilágyi Péter az MTI-nek elmondta: a nemzetpolitikai államtitkárság kifejezett célja a külföldi magyar iskolák megerősítése, s ennek érdekében még márciusban kérdőíveket küldtek a szerte a világban működő, összesen 212 magyar iskolának. A miniszterelnökség azt tudakolta tőlük: kik oktatnak, a tanárok milyen képzettségűek, milyen tananyagból oktatnak és milyen gyakoriak a foglalkozások, valamint a jövőben milyen segítségre lenne szükségük.
„Az Egyesült Államokban 33 magyar iskola működik, s a kérdőívekre adott válaszokból kiderült, hogy vannak olyan iskolák is, ahol képzett, amerikai diplomával is rendelkező tanárok dolgoznak” – mondta el az MTI-nek Szilágyi Péter. Kiemelte a massachusettsi Bostonban működő, Boscola nevű magyar iskolát és a floridai Fort Lauderdale-i magyar iskolát, mint a két legkiválóbb amerikai magyar intézményt.
A helyettes államtitkár arról is tájékoztatott, hogy a legtöbben terembérléshez, oktatási eszközök vásárlásához, és szakmai továbbképzési lehetőségekhez kértek támogatást a budapesti kormánytól. „A munka elején vagyunk, és a tanácskozás résztvevőinek bejelentettem, hogy pályázati rendszert dolgozunk ki a támogatások elosztására” – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Hozzátette: egyre nagyobb az igény a hétvégi magyar iskolákra.
Az idei tanácskozáson két kísérőprogramot rendeztek, gyermekek táncház-bemutatóival. A vasárnapi bemutatón Budapestről érkezett és a tanítási technikákat bemutató táncpedagógusok is részt vettek.
Szilágyi Péter vasárnap délután látogatást tett Kossuth Lajos testvére, Kossuth Zsuzsanna sírjánál, a New York-i Ötödik sugárúton lévő Első Presbiteriánus Templomban, majd a Greenwood temetőben, Kossuth Emília síremlékénél.
Az éppen kétszáz évvel ezelőtt született Kossuth Zsuzsanna az 1848-49-es magyar forradalom és szabadságharc bukása után először Európába, majd onnan az Egyesült Államokba menekült és a presbiteriánus templom kertjében, jeltelen sírban temették el. Kumin Ferenc magyar főkonzul megbeszélést kezdeményezett a templom vezetőivel egy emlékmű felállításáról Kossuth Zsuzsanna születésének kétszázadik évfordulója alkalmából, s a templom elöljárói éppen a napokban fejezték ki egyetértésüket a kezdeményezéssel. Pár héttel ezelőtt egyébként Sárbogárdon – ahol Kossuth Zsuzsanna 1848 előtt élt – avattak emlékparkot és szobrot Kossuth Lajos testvérének a tiszteletére.
Kossuth Emília greenwoodi síremlékét szintén a New York-i főkonzulátus hozatta rendbe.
Járai Judit
MTI