Idén ismét egy Ikarus 311-es és egy Faros Ikarus 66-os autóbusz várja a nosztalgiára vágyókat a Mozgó Múzeum program keretében. 2025 december 6. és 2026 január 11 között. A Közlekedési Múzeum teljeskörűen restaurált oldtimer járművein járhatjuk be a főváros közkedvelt helyszíneit, miközben megismerhetjük a legendás Ikarus-gyár történetét és az egyes típusok jellegzetességeit.
A limitált számban elérhető menetjegyek kizárólag online elővételben, a www.mozgomuzeum.hu oldalon válthatók meg, és itt érhető el az ünnepi díszbe öltöztetett járatok menetrendje is. A járatok szombaton és vasárnap 16:00-kor és 17:30-kor indulnak a Műcsarnok és a Néprajzi Múzeum között található Verona angyalai utcai megállóból, majd – a forgalomtól függően – mintegy 50 perces kört tesznek meg a főváros nevezetes részeinek érintésével. Szombatonként a Zenélő Buszokon élőzene kíséri az utzást.

Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója budapesti sajtótájékoztatóján elmondta: egy 2022-ben elindult és 2023-ban is népszerű programsorozatot folytatnak, amelyet tavaly nem tudtak megrendezni. Az idén is két járművön utazhatnak az érdeklődők, az 1971-ben gyártott Ikarus 311-es jelzésű, valamint a 1973-ban gyártott Ikarus 66-os nosztalgiajáratokon. A múzeum szakemberei az Ikarus márka, a hazai autóbuszgyártás és az egyes autóbusztípusok történetét és a helyi látványosságokat ismertetik az utazókkal. Elmondta azt is, hogy tavaly az első Ikarus márkanéven forgalomba helyezett, Ikarus 30-as autóbuszból fellelhető 2-3 darab közül az egyik legjobb állapotban lévőt sikerült gyűjteménybe venni, és terveik szerint jövőre a Mozgó Múzeum programban már azzal is lehet utazni.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jelenleg 20 darab Ikarus autóbuszt őriz gyűjteményében. Egyedi nosztalgiaflottájával, a járművek begyűjtésével, megőrzésével, restaurálásával és bemutatásával kíván tisztelegni az Ikarus-örökség előtt. A Múzeum Ikarus 311-es és Ikarus 66-os autóbuszát korábban méhészbuszként használták, ma pedig teljeskörűen restaurált, korhű állapotban láthatók.

Az Ikarus autóbuszok – amellett, hogy évtizedekig meghatározták utcaképeinket – világszerte híressé tették hazánkat. Nem véletlen, hogy a mai napig sokan felkapjuk fejünket, ha ezt a márkanevet halljuk. A szárnyas logóval fémjelzett járművek azonban ma már egyre ritkábban láthatók, és még különlegesebb alkalom, amikor ezeket a „gördülő legendákat” forgalomban láthatjuk, Csepel-motorjaik megnyugató, ütemes búgását hallhatjuk.
A vállalat története 130 évre nyúlik vissza: az Ikarus elődje egy családi vállalkozásként működő kocsigyártó üzem volt. Az Ikarus márkanév 1951-ben született meg a gyár többszöri átalakulása után. Az Ikarus autóbuszai a világ számos országában megfordultak – az Egyesült Államoktól Egyiptomig. A székesfehérvári székhelyű „buszgyártó nagyhatalom” fénykorában évente mintegy 13 000 autóbuszt készített, és az 1970-es, 1980-as években a világ legnagyobb járműgyártói közé tartozott, 2003-ig összesen 296 353 darab Ikarus autóbuszt értékesített.

