A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása a hazai járműipar történetében különleges helyet elfoglaló Korbuly család történetét mutatja be, egy olyan család előtt tisztelegve, amelynek tagjai az elmúlt mintegy 125 évben a magyar járműgyártás minden jelentős ágazatában maradandót alkottak, szabadalmak és innovációk sorát hozva be a magyar járműgyártásba. A család tagjainak történetét az 1878-as párizsi világkiállítás vasúti bemutatójától az olasz vasút modernizációján át repülőgépfejlesztésekig, háborús újításokig és a hatvanas évek Dutra traktoráig mutatja be tárlat a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben.
„A Korbuly család az elmúlt mintegy 125 évben kivételes eredményekkel gazdagította Magyarország járműiparának történetét. Az elmúlt másfél év kutatásaival a múzeum szakemberei hiánypótló munkát végeztek el, a múzeumban, egyéb intézményekben és szervezeteknél őrzött anyagok felkutatása mellett a családdal szorosan együttműködve állították össze a most megnyílt kiállítást. A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának érzi, hogy a közlekedés fejlődését meghatározó személyek, tervezők, szakemberek munkásságát bemutatva felhívja a figyelmet a műszaki megoldások mögött rejlő emberi perspektívákra is. Ez a tárlat jól illeszkedik a golyóstollról és az automata sebességváltóról ismertté vált Bíró László József, vagy a Szabadság hidat is tervező Feketeházy János munkásságát bemutató kiállításaink sorába. Igazán különleges, hogy most egyetlen család történetén keresztül a magyar ipar ilyen sokféle szeletéről adhatunk képet.” – mondta Vitézy Dávid főigazgató köszöntő beszédében az ünnepélyes megnyitón.
1878-ban a Párizsi Világkiállításon Korbuly József újfajta vasúti csapágya kitűntetést kapott. Innen kezdődött az örmény származású család, és a hazai iparvállalatok kapcsolata. A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak építésénél, az első világháború után segítették a Weiss Manfréd csepeli gyárát átállítani civil termékekre. Utóbbi mellett a Ganz, a Westinghouse gyárakban végzett újításokon túl a család a hazai ipar számos területén alkotott még maradandót: forradalmasították az agrárgazdálkodást, vasút- és malomipari szabadalmaikkal az érintett területek progresszív fejlődését tették lehetővé. Részt vettek a Weiss Manfréd közúti járműveinek, harckocsijainak, repülőgépeinek és világhírű tolópadjainak megszerkesztésében. A család másik ága a második világháború előtt Kaposváron, a cukorgyár életében játszott fontos szerepet. A háború után a Vörös Csillag Traktorgyár világhírű Dutra traktorának főbb konstrukciós megoldásain is a Korbuly család több tagja dolgozott. A kiállítás hét fő témakörre oszlik, bemutatva a család történetét, majd a vasút, a repülőgép, a traktor, a harcjármű, a Weiss Manfréd művek, illetve a közúti járművek témaköröket ismertetve a hozzájuk kötődő Korbuly családtagokon keresztül.
A kiállításban látható Korbuly János 16 éves korában épített 1:10 méretarányú, működőképes villamosmakettje, idősebb Korbuly József saját esztergapadja, a család történetét bemutató eredeti dokumentumok és nyilvánosság előtt még soha le nem vetített családi videók is. A múzeum a kiállításra időzítve kezdte meg az 1930 és 1932 között gyártott, egyetlen megmaradt Weiss Manfréd gépkocsi restaurálását. Az autót – mely eredetileg reklám-, később, a II. világháborút követően mentőautóként funkcionált -, a látogatók szintén megtalálják a II. kerületi Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben nyílt tárlaton.
A tárlathoz a múzeum honlapján virtuális kiállítás is kapcsolódik, melyet a tavaly 125. éve született és 1963-ban a Dutra traktor tervezéséért Kossuth-díjat kapott Korbuly János évfordulója apropóján állítottak össze a kurátorok. A virtuális kiállítás most számos további archív fotóval és 3D technológiával digitalizált modellel gazdagodott. (http://virtualiskiallitas.kozlekedesimuzeum.hu)
Forrás: Közlekedési Múzeum