Az Ukrán Oktatási és Tudományos Minisztérium nem engedélyezte a magyar iskoláknak, hogy bővített óraszámban tanulják az ukrán nyelvet a kötelező második idegen nyelv bevezetése helyett – írja a Kárpátalja.ma kárpátaljai magyar hírportál.
„Volt egy kerekasztal-beszélgetés a Legfelsőbb Tanácsban a nemzeti kisebbségek oktatásával kapcsolatban, ahol indítványozták, hogy a magyar iskolákban kiegészítő óraszámban oktassák az államnyelvet az újítás bevezetése helyett” – mondta Lilija Hrinevics, a Legfelsőbb Tanács tudományos és oktatási bizottságának vezetője. Azonban hivatalosan is elutasították a kérelmet, így gyakorlatilag három idegen nyelv elsajátítására kötelezték a kárpátaljai magyar iskolák tanulóit.
Háttér
Az új tanév egyik legnagyobb változása a kötelező második idegen nyelv bevezetése az ötödik osztályos tanulók számára Ukrajnában. A tervezetet még 2012 áprilisában rendelte el az ukrán oktatási minisztérium, de a rendelet csak 2013 szeptemberétől lépett hatályba.
„A szakértők többsége tartózkodóan fogalmaz az újítást illetően, ám több pedagógus és pszichológus gondolja úgy, hogy a plusz egy idegen nyelv bevezetése jelentősen növeli a tanulókra rótt terheket, és végeredményben hátrányba kerülnek, semmint, hogy előnyhöz jutnának, esetleg több tudásanyagot sajátítanának el.
Ez a veszély különös mértékben fennáll a kisebbségi iskolák esetében. A rendelet szerint a kötelező második idegen nyelv a nemzeti kisebbségek valamelyik nyelve is lehet, azonban különböznie kell az adott intézmény oktatási nyelvétől, a már tanult idegen nyelvektől és az államnyelvtől. Tehát az ésszerűnek aligha titulálható döntés értelmében a magyar, ukrán és angol mellett egy negyedik nyelv elsajátításához kellett hozzáfogniuk szeptember másodikától a magyar tannyelvű iskolák ötödikes tanulóinak. Az ellehetetlenítő oktatáspolitikai döntések következtében a kisebbségi tanintézményekben is anyanyelvi szinten oktatják az államnyelvet, ami nagyban megnehezíti annak elsajátítását, s valljuk be, szinte teljesen meggátolja azt. Tehát a nemzetiségi iskolák tanulóinak gyakorlatilag három idegen nyelv elsajátításával kell megbirkózniuk, s ezáltal (ismételten) hátrányt szenvednek a többségi iskolákkal szemben” – írja a portál publicistája.
forrás: karpatalja.ma