A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint egyszerre kell kezelni a HÉV- és a metrókocsik beszerzését, a következő közbeszerzésen pedig gyártási jogot is szerezni kell, mert az a legolcsóbb, ha „itthon tartjuk a gyártást”. Dorner Lajos hétfőn a Magyar Televízió Ma reggel című műsorában azt mondta: a hazai szerelvénygyártás nem lenne újdonság, korábban is készültek az országban vasúti kocsik német és francia licenc alapján. Álláspontja szerint a főváros érdeke, hogy egységes járműparkja legyen, mert annak olcsóbb az üzemeltetése.
Utalt arra: a következő 10-15 évben 700 kocsira lesz szükség, ebben nemcsak a jelenleg futó metrók cseréje van benne, hanem a HÉV is, hiszen a fővárosi önkormányzat korábban már döntött arról, hogy a HÉV-ekből „metrót csinál”. A VEKE elnöke kiemelte, hogy a legfiatalabb HÉV-kocsi 28 éves, a legidősebb pedig 46. Felvetette, vajon felvállalná-e bármelyik politikus, hogy a lejárt szavatosságú járművek miatt be kelljen zárni valamelyik vonalat.
Dorner Lajos kijelentette: az Alstom-kocsik önmagukban nem oldanak meg semmit, egyszerre kellene kezelni a járműbeszerzést. Hozzátette: a következő közbeszerzéshez licencvásárlást is társítani kellene az egységes járműpark érdekében. Mint mondta, az már más kérdés, hogy a járműveket ki fogja legyártani, „a lényeg, hogy a gyártási jog meglegyen, mert ez az egyik legjobb finanszírozási forma, nem véletlenül használták sok helyen a világban”.
Kitért arra is, hogy az Alstom-kocsikon komoly műszaki változtatásokat kell végrehajtani, ami bizonytalan ideig tart. Megjegyezte, hogy a 2-es és a 4-es vonalra készülő járműpark két külön dolog, a 4-es metró szerelvényeiből még „egy csavar sem készült el”, vagyis „ott áll az Alstom, ahol más”.
MTI