Még zajlik a károk felmérése az iszapkatasztrófa következtében, de a biztosítók máris elzárkóznak biztosítási kötelezettségük teljesítése alól, miközben a szolidaritás és együttműködés látszatát keltik.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) ajánlásában kérte tagszervezeteit, hogy szolidarítsanak a károsultakkal. Egyes biztosítótársaságok pedig bizonyos segítségeket ajánlottak fel a kárt szenvedőknek. Tették mindezt akkor, amikor a több milliárdos kár bekövetkezésének okát senki nem bizonyította, így azt sem, hogy „ipari jellegű katasztrófa” történt, mint azt a MABISZ állítja.
A biztosítók ez alapján pedig másra kívánják hárítani a kárviselés terheit, miközben lakásbiztosítási, és egyéb – például mezőgazdasági biztosítási – szerződéseikben elemi kár, vagy természeti kár esetén fennáll felelősségük. Azaz a biztosítási esemény – jelesül a természeti katasztrófa – bekövetkezte esetén a fogyasztók joggal várják el, hogy ne csak „szolidaritási alapként” segítse őket az adott biztosító társaság.
A FEOSZ tagszervezete, az INDRA Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete javasolja a károsultaknak káruk és igényük haladéktalan bejelentését a biztosítóknak, valamint várja a fogyasztók tapasztalatait, panaszait az ügyben (1012 Budapest, Logodi u. 22-24. indra@indrabizt.hu).
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) ezen túlmenően felhívja az egyes biztosítótársaságokat, hogy szerződéseik alapján járjanak el, és ne küldözgessék tovább fogyasztóikat, igyekezvén mentesülni a felelősség alól, vállalva ezzel egy esetleges jogi procedúrát is.
További információk: Dr. Baranovszky György ügyvezető elnök 0630-9548-131
Dr. Kispál Edit szóvivő 0630-400-4477