Budapest, 2014. október 22., szerda (MTI) – Kelta emberalakok örök tánca egy sírba rejtett edényen, mesterien megalkotott római kori bronzmécses, valamint a 15. századi itáliai fazekasmesterség remekműve látható az Aquincumi Múzeum szerdán megnyílt kamarakiállításán, a páratlan műkincseket felvonultató tárlat a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre.
„Olyan műkincsekről van szó, amelyek a közelmúlt ásatásain kerültek elő Budapesten, és amelyek mindegyike rendkívül ritka a hazai gyűjteményekben” – mondta az MTI-nek Lassányi Gábor régész, a kiállítás kurátora.
A tárlat érdekessége az eredetileg két darabból összeilleszthető, római kori bronzmécses. „A komikus színházi maszkot ábrázoló tárgyat két éve találtuk a főváros első baseballpályája építését megelőző régészeti kutatások során Óbudán, az aquincumi polgárvárostól keletre lévő területen” – közölte a régész.
Az ókori világítóeszköz két szimmetrikus, hossztengelye mentén összeilleszthető, azonban önállóan is funkcionáló részből állt, Aquincumban a mécses jobb felét tárták fel. A mécses felső része komikus maszkot ábrázol, a kanócot az állnál lévő égőnyílásba helyezték, az olajat a száj sarkán keresztül töltötték be, a hajhoz levélalakú fogantyút illesztettek, a függesztőrészt pedig, amelybe bronzláncot fűztek, a szemöldöknél alakították ki.
„A bronzmécseshez hasonló lelet mindössze féltucatnyi ismert az egész Római Birodalom területéről, Pannóniából pedig ez az első, ráadásul az egyetlen hiteles ásatási körülmények között talált darabja ennek a tárgytípusnak” – emelte ki a régész.
Bemutatják a kiállításon a kelta művészet remekét, egy olyan kerámiaedényt, amelynek füleit egy férfi és egy női alak alkotja. A lelet a csepeli központi szennyvíztisztító kivitelezése előtti régészeti kutatások során került napvilágra.
„Hasonló típusú és méretű tárgy mindössze egy ismert még a Kárpát-medencéből. Szintén kerámiából készült a Krisztus monogramjával díszített korsó, amelyet a
Belvárosban, egy áruház építése előtt találtunk. A 15. századi, Itáliában készült mázas luxusedény egykoron egy gazdag városi polgár asztalának éke lehetett” – fogalmazott Lassányi Gábor, aki azt is elmondta, hogy a kiállítás művészi grafikák és irodalmi asszociációk használatával igyekszik továbbgondolni, újraértelmezni az ősi alkotásokat, szabad teret engedve a látogatók képzeletének is.
A tárlat jövő év májusáig látogatható.
MTI