Kolozsvári állomására ért a Magyar Termék Nagydíj Vándorkiállítás Erdélyben Csíkszereda, Marosvásárhely és Nagyvárad után. A gazdaságfejlesztési szempontból is fontos termékbemutató Kolozsvárról Kárpátaljára, onnan a Felvidékre majd a Délvidékre utazik, és mindenhol gyarapodván a helyi termékekkel, egy év múlva székesfehérvári végállomására érhet. (Kárpát Régió Üzleti Hálózat Kolozsvári Iroda – Pálóczi Antal)
A Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Enterprise Europe Network Közép-dunántúli Regionális Iroda, a Magyar Közgazdasági Társasággal és a Fejér Megyei Hírlappal együttműködésben még 2012. október 19-én Móron, a Hétkuti Wellness Hotelben rendezte meg a II. Kárpát-medencei gazdasági fórumot, a Kárpát-medencei régió gazdasági szakembereinek, vállalkozásainak, kamaráinak, vállalkozásfejlesztési szervezeteinek, együttműködő partnereinek találkozójaként. A rendezvény fővédnöke Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter volt. Mór város neve – ahogy a megnyitó beszédben elhangzott – összeforrott a Kárpát-medencei gazdaságfejlesztés gondolatával. Egyrészt azért, mert a dualizmus egyik legsikeresebb gazdasági szakembere Wekerle Sándor itt született, másrészt Móron került meghirdetésre a Kárpát-medencei gazdaságfejlesztési terv, az FMKIK által szervezett első gazdasági fórumon. Magyarország nemzetgazdasági stratégiájában fontos szerepet kapott a Kárpát-medencei gazdasági térség fejlesztése, a rendezvény így illeszkedett a jelenleg érvényben levő magyar gazdaságpolitikához.
A nemzetközi szintű gazdasági fórum egyik célja a Kárpát-medencei régió vállalkozásfejlesztési és együttműködési lehetőségeihez kapcsolódó információátadás volt. A másik pedig az, hogy kereteket biztosítson a résztvevő vállalkozásoknak, társkamaráknak, együttműködő partnereknek a kétoldalú információcserére, kötetlen üzleti beszélgetésekre, mégpedig az államhatárokon kívül élő magyar vállalkozók és gazdasági szakemberek részvételével. Móron most került először átadásra az idén alapított „Wekerle Sándor Kárpát-medencei Gazdasági Díj”, melyet a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a Kárpát-medencei gazdasági együttműködésben sikeres vállalkozások elismerésére létesített. A fórum résztvevői a wekerle-i életút elkötelezett követőiként megkoszorúzták a program névadójának szobrát.
A Kárpát-medencei régió gazdaságfejlesztésének új elemeként Mórról indították útjára a Kárpát-medencére kiterjedő Magyar Termék Nagydíj Vándorkiállítást, amelynek első állomása Csíkszereda volt. „Átadtuk Csíkszereda képviselőinek a stafétát, hogy gondozzák ezt a kiállítást, mutassák be városukban, hogy a Magyarországon minőségi szolgáltatást, terméket előállító vállalatoknak milyen kínálatuk van, és tegyék hozzá a saját termékeiket – mondta Radetzky Jenő, a Nemzetgazdasági Minisztérium augusztusban elindított Wekerle-tervének miniszteri biztosa, aki a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke is egyben. Mint kifejtette: a vándorkiállítás azt szeretné elérni, hogy a Kárpát-medencében lévő kis- és közepes vállalkozások termékei egymás között ismertté váljanak és széles körben fogyasztásra, alkalmazásra kerüljenek. A jelképes stafétát, a még üres „vándor kosarat” Lukács László, a Székelyföldi Vállalkozók és Egyesületek Szövetségének (SZVESZ) vezetője vette át, s megígérte, hogy a kosár a vándorkiállítás során minden állomásnál gyarapodni fog a legjobb helyi termékekkel. A bemutató első állomásán, Csíkszeredán, meg is kezdődött a kosár „feltöltése”, s a második állomáson Marosvásárhelyen, majd a harmadikon, Nagyváradon, a vándor kosár” tartalma egyre gyarapodott. A bemutató kísérő rendezvényeként Csíksomlyón Élhető holnapért címmel megtartották a IV. Régiók Találkozása szakmai konferenciát, majd a vándor kiállítás december 14-én megérkezett „kincses Kolozsvárra”.
Az ottani bemutató házigazdája a Kárpát Régió Üzleti Hálózat kolozsvári irodája és a Kárpátia Magyar – Román Kereskedelmi- és Iparkamara volt. Ezt a rendezvényt is Radetzky Jenő miniszteri biztos nyitotta meg és kiemelte, hogy a Kárpát Régiós térségben való gondolkodás kapcsán a vándorkiállítás komoly szerepet kapott. A kiállítás szimbólumaként szolgáló kosárba a kolozsvári állomás jelképeként egy Erdélyről készült képes könyv is bekerült. Ezt követően Kiss Károlyné Ildikó, a Magyar Termék Nagydíj Pályázati Iroda ügyvivő igazgatója és Bálint Ágnes, a TÜV Rheinland InterCert Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója közösen tartottak előadást A Magyar Termék Nagydíj® a tanúsított minőség európai útlevele címmel. Előadásuk, ismertetvén a Magyar Termék Nagydíj kialakulásának történetét, rámutatott azon legfőbb minőségi szempontokra, melyet figyelembe vesznek egy-egy termék vagy szolgáltatás Magyar Termék Nagydíj tanúsítvánnyal történő ellátásakor. Gérnyi Gábor, a Magyar Exporthitel Biztosító (MEHIB) marketing-csoportvezetője, a határon túli programok vezető koordinátora is felszólalt. Utána Bándi Enikő, a Polgár – Társ Alapítvány programvezetője az erdélyi Transylvania Authentica védjegyprogramot ismertette, az odaítélés fő szempontjait is taglalván, majd bemutatta azon termelőket és szolgáltatókat, akiknek termékei illetve szolgáltatásai elnyerték a védjegy használati jogát. Őt Kónya János, a Dent-Art-Technik Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője követte: Minőség – Versenyképesség – Egészség címmel tartott előadásával. A háttérben szemléltetésként vetített rövidfilmhez fűzött magyarázata rámutatott az általa képviselt vállalkozás termékeinek újszerűségére, alátámasztva a Magyar Termék Nagydíj tanúsítvány elnyerésének létjogosultságát.
A soron következő kávészünet megfelelő alkalmat nyújtott az előadók egymás közötti és az érdeklődő hallgatósággal folytatott eszmecseréjére is. A délutáni előadás-sorozatot Szabó Béla, a Mirelta Romania SRL ügyvezető igazgatója nyitotta meg Változásmenedzsment, kockázatkezelés és minőségbiztosítás a román húsiparban című előadásával. Szabó úr kitért a román húspiac legfontosabb szereplőinek statisztikai adataira és arra próbált rámutatni, hogy mi okozhatja sok esetben a csökkenő tendenciát. Őt követően Széman György, a Magyar Építőanyag-ipari Szövetség elnöke A tanúsított minőség az energiahatékony építkezések és felújítások sikerének záloga tematikában tartott előadásával, melynek központjában az épületenergetika új paradigmája, a holisztikus szemlélet elsajátítása állt. Gérnyi Gábor, a Magyar Exporthitel Biztosító (MEHIB) marketing-csoportvezetője, a határon túli programok vezető koordinátora, a megnyitó beszédet követően másodszor is szót kapott és a magyarországi EXIMBANK–MEHIB exportfinanszírozási csomagjait ismertette. Ezután a konferencia harmadik része következett, melyben a felszólalók egyaránt a tematikus „Mit jelent a Magyar Termék Nagydíj kitüntetés? – minőségi, versenyképességi szempontok” kérdéskört járták körül eszmecseréjük során. Elsőként Lestyán Mária, a Rockwool Hungary Kft közkapcsolati igazgatója szólalt fel, őt követte Fodor Zoltán, a Geowatt Kft. fejlesztőmérnök tulajdonosa, majd méltó zárásként Dékány Ferenc (Feri bácsi), a Deka Union Kft. ügyvezetőjének és társtulajdonosának kedves szavait hallhattuk a húsipari szakmáról, hivatásról, termékekről és minőségről. A konferenciát állófogadás követte, amelyen kóstolni is lehetett a Deka Union Kft. termékeiből és a kóstoló közönség egyöntetűen igazoltnak érezte a Magyar Termék Nagydíj tanúsítvány Deka Union Kft. termékeinek történő odaítélését. Mindez – summázhatjuk a fentiek ismeretében –, talán valóban Kárpát-medencei gazdaságfejlesztési mozgalommá válhat! Utolsó képünkkel, amely az idén kitüntetett Magyar Termék Nagydíjas cégek parlamenti díjátadóján készült, ezt szeretnénk sugallni.