Jó eredményeket hozott – előzetes értékelés szerint – az általános iskolák végzősei által készített, „Tesztelés 9” nevet viselő tudásszint-felmérés Szlovákiában, amely azt jelezte: nincs érzékelhető különbség a magyar és a szlovák nyelvű általános iskolák diákjainak tudásszintje között.
Szlovákiában összesen 43 513 végzős diák vett részt az általános iskolák kilencedikeseinek – még márciusban tartott, de később kiértékelésre kerülő – tudásszint-felmérésében. Közülük 2 874 voltak magyar tannyelvű iskolákat látogató diákok.
A teszt a tudásszintet kívül az értő olvasás (olvasás során történő szövegértelmezés), valamint a logikus gondolkodás szintjét is méri. Szakértői vélemények szerint, akkor számít jónak a teszt eredménye, ha annak sikeressége legalább 58-60 százalék körül mozog, illetve ha annak eredménye közel áll a tanulók iskolai átlagához.
A matematika-eredmények országos átlaga eddig 57,5 százalék lett, a különbség a szlovák és a magyar tannyelvű intézmények között elhanyagolható, és jelentős régiós eltérések sem voltak tapasztalhatóak. A magyar tannyelvű iskolák szlovák nyelv és irodalomból 59,4 százalékos eredményt értek el, míg a szlovák tanintézmények 54,5 százalékra teljesítettek.
Hrbácsek-Noszek Magdaléna, a „Tesztelés 9” , a magyar nyelvre és irodalomra vonatkozó részének koordinátora úgy véli: ez mégsem egyértelműen azt jelenti, hogy szlovák nyelvből magasabb lenne a magyar diákok tudásszintje szlovák társaiknál.
„A szlovák iskolába járó diákok, illetve a magyar iskolába járó diákok más-más feladatsort kaptak. A feladatok a pedagógiai dokumentumok függvényében készülnek, melyek a két iskolatípusban természetesen eltérőek, mint ahogy a szlovák nyelv és szlovák irodalom tanításának a módszertana is” – nyilatkozta a koordinátor az MTI-nek. Hozzátette: ebből kifolyólag óvatosan kell bánni az olyan – a sajtóban megjelent – kijelentésekkel is, hogy a magyar iskolákban egyértelműen színvonalas szlováknyelv-oktatás folyik.
A nyitrai egyetem oktatója szerint az országos átlag az elsajátított tananyag, annak gyakorlati alkalmazásának, a képességeknek és jártasságoknak a tükre. Rámutatott: a tesztekre vonatkoztatott elmélet szerint az számít jó eredménynek, ha a tudásszint felmérés az egész populációra levetített átlaga 50-60 százalékos eredményesség között mozog.
„Ezt figyelembe véve mind a matematika, mind a magyar nyelv és irodalom, valamint a szlovák nyelv és irodalom értékmutatója jó” – mondta el Hrbácsek-Noszek Magdaléna. Hozzáfűzte: a még folyamatban lévő értékelés előzetes eredményei azt mutatják, hogy minden egyes műveltségterületen van még mit tenni azért, hogy a színvonal emelkedjen. „A végleges eredmények júniusra készülnek el” – tette hozzá.
Szlovákiában a gimnáziumok és középiskolák többségében a felvételi kritériumok között tartják számon a korábban „Monitor 9”- nek nevezett tudásfelmérő tesztet. Tehát nem csak az iskolai átlag, hanem az úgynevezett „Tesztelés 9” eredményeit is figyelembe veszik a felvételiknél.
Forrás: mti