Close

Hiúzlábnyom vagy buldózer?

Egyik utolsó érintetlen erdőnk csendjét hamarosan munkagépek zaja verheti fel. A közkedvelt börzsönyi kirándulóhely, a Csarna-völgy került veszélybe a benne élő állatokkal – többek között egy hiúzzal – együtt, a terület kezelője ugyanis beadta engedélykérelmét kisvasút építésére és ezzel egy komoly beruházásra. December 6-án dől el, hogy a Csarna-völgy továbbra is hazánk legnagyobb háborítatlan erdeje marad, vagy építkezési terület lesz.

Ma már tudjuk, hogy az emberiség jövője a természettől függ. Ehhez képest Földünk mindössze egynegyedén nem érvényesül az emberi hatás – és ez a terület folyamatosan csökken. A tendenciát Magyarország is erősíti: nem sok olyan tájunk van, ahol a természet az úr – de a Csarna-völgy ilyen. Vagy legalábbis eddig ilyen volt.
A Börzsöny-hegység északi részén, Kemence község határában terül el a fokozott védelem alatt álló Csarna-völgy, amely Magyarország legnagyobb háborítatlan erdőterülete. A mintegy ezer hektárnyi egységes völgyrendszer ritka növény- és állatfajoknak ad otthont.
A Duna-Ipoly Nemzeti Park területéhez tartozó, vadonjellegű erdőben évek óta egy hiúz vadászik, itt fészkel a fekete gólya, az uráli bagoly és az utolsó hegyvidéki parlagisas-költőpár. A Fekete-patak, vagy más néven Csarna-patak a kövirákok kedvelt helye, míg az avar foltos szalamandrákat rejt.
Kedvelt helyszín ez a turisták körében is, hiszen a sűrű völgy érintetlensége olyan nyugalmat és csendet áraszt, amelyet hazánkban csak nagyon kevés helyen találhatunk meg.
Most azonban legnagyobb háborítatlan erdőterületünk veszélyben van! A Duna-kanyar turisztikai fejlesztésének részeként ugyanis kisvasút épülhet a Csarna-völgy aljában. Jelenleg egy régi, az ötvenes években magára hagyott erdészeti kisvasút maradványai kísérik a patak árterét. De a rendszeres áradásokkal a víz ismét átalakította a terepet, és a természet újra birtokba vette a völgyet, így a hátramaradt romok már csak emlékeztetnek az ember jelenlétére. Ennek helyére azonban jelenleg egy komoly műszaki megoldásokkal megépített turisztikai létesítmény kerülne, amely drasztikusan és visszafordíthatatlanul megváltoztatná a patak medrét és a mára kialakult vadonterületet.


A Börzsöny öt meglévő kisvasútja, köztük a Kemencétől a Csarna-völgy bejáratáig tartó szakasz több mint 30 km hosszan biztosítja a vonatozás élményét. A fokozottan védett, gyalogosan látogatható területen tervezett alig több mint 3 kilométeres új pályarész nem hozna újszerű turisztikai élményt, a beavatkozás azonban helyreállíthatatlan károkat okozna a vadonterület törékeny ökoszisztémájának működésében.
A WWF Magyarország mindannyiunk segítségét kéri: „A Csarna-völgy vadonja állami erdő, ezért mindannyiunké, amelyet most is bejárhatunk gyalogosan. Ha a völgyben építkezünk, akkor éppen azok az értékek fognak elveszni, ami miatt a völgy jelenleg ilyen különleges” – mondta Gálhidy László, a WWF Magyarország Erdővédelmi programjának vezetője.
Állj ki Te is a Csarna-völgyért! Hallasd a hangod és írd alá: wwf.hu/csarna
Forrás: WWF Magyarország, fotók: Gálhidy László

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top