Close

Zöld közlekedésre váltanak latin-amerikai nagyvárosok

Elektromos autók a brazíliai Fortalezában. Fotó: elpais.com

Bogotá, Buenos Aires és a brazíliai Fortaleza nagyon különböző kezdeményezéseket vezetnek be, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást.

Latin-Amerikában új programok helyeznek nyíltan hangsúlyt a zöld közlekedésre, a világnak egy olyan részén, ahol a népesség 80 százaléka urbanizált térségekben él és ahol az igény a tömegközlekedés iránt magas. Ugyanakkor a térség gazdasági visszaesést és költségvetési megszorításokat is átélt az utóbbi években.
A kolumbiai fővárosban, Bogotában, az argentin fővárosban, Buenos Airesben és Fortalezában, Brazília ötödik legnagyobb városában működő projekteket, a legutóbbi Transforming Transportation elnevezésű rendezvényen mutatták be, amelyet a Világbank és a Világ Erőforrásai Intézet támogatott.
Bogotában, amely az egyik legsűrűbben lakott város Dél-Amerikában, a helyi hatóságok múlt évben elkezdték a települési költségvetés felét a közlekedésnek szentelni, ennek az összegnek a 80 százalékát elkülönítették fenntartható tömegközlekedésre – közölte Juan Pablo Bocarejo közlekedésért felelős vezető.
A bogotái utazásoknak csak 16 százaléka történik egyéni közlekedéssel és a buszhálózat egyike a leginkább kihasználtaknak a világon.
De a város még mindig szenved a közlekedési dugóktól és a környezetszennyezési problémáktól.
Bogotá célja – emeli ki Bocarajo – hogy a népesség 80 százaléka egy kilométeren belül éljen a tömegközlekedéstől. Ebből a célból – és hogy segítsenek megelőzni a féktelen városi terjeszkedést – egy földalatti vasúti hálózat építése indul 2018-ban.
Buenos Airesben, 13 millió ember lakóhelyén, mintegy 18 ezer busz adja a gerincét a közlekedési hálózatnak, az összes utazás 80 százaléka ezeken a járműveken történik. Mialatt a hatóságok felismerték, hogy lehetetlen a hálózat minőségének javítása egyszerre, a cél most az, hogy a flottát zöldebbé tegyék. Buenos Aires azt tervezi, hogy 50 elektromos buszt helyez forgalomba az elkövetkező 12 hónapban – mondta el Manuela López Menendez, az Argentin Közlekedési Minisztérium államtitkára
„Azt is reméljük, hogy a vasúthálózat fejlesztése azt eredményezi, hogy több ember használja azt” – tette hozzá.
A brazília Fortaleza egy hosszabb távú perspektívával szemléli a zöld energia kérdését. A tengerparti nagyvárosnak az ország északi részén „sok problémája van azzal, hogy a fenntartható fejlődés még mindig nem prioritás a legtöbb ember számára” – mondta el a volt közszolgáltatási vezető, Luiz Sabóia.
De Fortaleza most szorosan nyomon követi az üvegházhatású gázokat és megcélozta azok kibocsátásának 20 százalékos csökkentését 2030-ig.
Hogy segítsék elérni ezt a célt, a hatóságok alacsony költségű megoldásokra koncentrálnak, mint például 200 kilométeres kerékpárút létrehozása és 98 kilométer hosszú, csak buszok számára használható sávok. „Volt egy bizonyos szintű ellenállás, hogy a sávok közül az egyiket átalakítsák a város főútján buszsávvá, de olyan sok ember használja ezt a közlekedési formát, hogy úgy tűnt jobb az útfelület 25 százalékát ennek szentelni” – mondja Sabóia.
10-ből kilenc ember a világban a WHO szerint szennyezett levegőt lélegzik, ebben a közlekedés az első számú bűnös.
Ugyanakkor a világ energiatermelésének 27 százalékát elnyeli a közlekedési ágazat, mint ahogy 60 százalékát a globális kőolajtermelés.
Az iparnak keresztül kell mennie egy teljes felülvizsgálaton, hogy elkerülje a globális felmelegedést és a 2 Celsius-fokos hőmérséklet-emelkedést ebben a században, a 125 ország által aláírt 2016-os párizsi klímaegyezménynek megfelelően.

http://elpais.com/elpais/2017/02/07/inenglish/1486472118_921172.html

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top