Olasz szakértelem és magyar tej az új veresegyházi CBA sajtmanufaktúrában
A Veresegyházi Príma áruház zöldmezős beruházás keretében egy – a városképet zavaró és a környeztet súlyosan terhelő- betonüzem helyén épült fel 2015-ben. Megjelenésében, a felhasznált alapanyagok vonatkozásában egyaránt teljesíti a XXI. századi elvárásokat. Az épületet környezettudatosan valósították meg, példa erre a fűtési rendszer kialakítása, mely a városban található termálvíz hőjét hasznosítja.
A multifunkcionális kereskedelmi és szolgáltató központban a hagyományos kereskedelmi tevékenységen túl megvalósításra került egy komplett pék,- sajtüzem, étterem, illetve egy trafik. Az épület környezetét parkosítottuk. A környékében lakók és a vásárlóink életminőségének emeléséhez – a tárgyi beruházáshoz kapcsolódóan- megépítettünk egy szabadtéri edző gépekből álló sport-, és játszóteret is.
Olasz hozzáértés és szakmai támogatás
75-80 m2 alapterületű sajtmanufaktúra az üzlettel egyszerre, 2015. decemberében kezdte meg a termelést. Cél a magyarországi minőségi sajtfogyasztás meghonosítása elérhető áron, helyben elállított termelői tej felhasználásával.Hazánkban elsőként valósították meg (látvány) sajtmanufaktúrát egy működő élelmiszerüzletben.
A manufaktúrában helyet kapott manipulációs helyiség, több hűtőkamra, érlelő, és egy daraboló-csomagoló helyiség is. Termelést új technológiával, egy a világpiacon is innovatív sajtkészítő berendezések használatával kezdték meg. Az un. „Carpigiani Cheesemaster” gépeket hazánkban elsőként a CBA vásárolta meg és kezdte meg velük a napi szintű termelést. Sajtüzem kialakítása során törekedtek a legmagasabb technológia alkalmazására a lehető legkisebb, – ám annál képzettebb- humán ráfordítás mellett. Jelenlegi létszám három fő. Sajtmestereiket folyamatosan képzik, még az üzem nyitása előtt részt vettek Olaszországban egy speciális sajtkészítő tanfolyamon, ahol elsajátították a sajtkészítés alapjait. Szakmai támogatást és a folyamatos oktatást Olaszországból a PERENZIN sajtüzemtől kapjuk. A manufaktúra, mint látványüzem működik, így Príma áruház vásárlói betekintést nyerhetnek a sajtkészítés bármelyik szakaszába, tekintettel az elhelyezett betekintő – üvegfelületekre.
Az előállított termékek jellemzően lágy és félkemény sajtok, de az utóbbi időben kísérleteznek hosszabb érlelési időt igénylő kemény sajtok előállításával is. Krémsajtok ízesítése szezonnak megfelelő pl. medvehagyma, lilahagymával. Olaszországban minden sajtüzemnek van egy szentről elnevezett saját készítésű kiemelt terméke.
Néhány hónapja mi is elkészítették a saját terméküket, mely az ismert trappista sajthoz hasonló félkemény sajt. A terméket Baldauf László, a CBA tiszteletbeli elnöke a budapesti Ferenciek terén működő „PIO Vinotéka” borbárja után „PIO” névre keresztelte : „ A CBA idén ünnepli megalakulásának 25. évfordulóját. Már a cég létrehozásakor megfogalmazódott bennünk az igény, hogy nagy figyelmet fordítsunk a magyar termékek minél sikeresebb jelenlétének erősítésére és promotálására. Üzleteink mindegyike kiemelten nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a magyar termékek részaránya a lehető legmagasabb legyen. Arra is törekszünk, hogy a helyi termékeket nagy arányban jelenítsük meg üzleteink kínálatában. Azt gondolom, hogy ezzel a kistermelők számára egy jó piaci lehetőséget kínál a CBA, illetve a Príma hálózat. Részünkre már mindazon kistermelők is beszállíthatnak árukat, akik egy, akár csak pár üzletünket tudják ellátni az adott kiváló minőségű termékeikkel, mi velük is foglalkozunk. Azt gondoljuk, hogy ezzel tudjuk a globalizálódó világunkban a helyi értékeket megtartani, megmenteni, és az utókor számára is megfelelően fenntartani.” – nyilatkozta Baldauf László, a CBA tiszteletbeli elnöke.
Előállított termékek jellemzően lágysajtok ilyen pl. un. alap sós sajt, az un. „Primo sale”, a „Caciotta”, Robiola, Ricotta, vagy a mozzarella. Folyamatos termékfejlesztés mellett készítenek – különböző ízesítéssel- gomolya sajtokat és joghurtokat is.
Lágysajtok átlagos érlelési ideje rövidebb, 3-10 nap közé tehető. Primo sale esetében 3 napos érlelést követően már csomagolható, de a Fiorita nemes penészes sajt csak 10 napos érlelés után értékesíthető. Cacciotta sajt szintén 8-10 napig érlelődik. Érdekesség, hogy az érlelés során vékony kéreg keletkezik a felszínén. Robiola kenhető sajt, érlelési ideje 3 nap. Ricotta, mely tejsavóból készül, érlelési idő nélkül gyakorlatilag másnap csomagolható. Megemlítendő még a „PIO” borsajt, – mint félkemény sajt – 8-10 hetes érlelést igényel. Átlagos szavatossági idő a termékeken 20 nap, csomagolás tekintetében megkülönbözetünk tálcás, vákuumos, papíros és poharas kiszerelést.
Első alkalommal szerveztek meg a kétnapos oktatást, ahol a résztvevők személyesen az olasz partnerüktől sajátíthatják el az alapvető ismereteket az üzemünkben használatos technológiáról, az élesztőkultúrákról, oltóenzimekről, egyéb alapanyagokról. A tréning során több féle sajtot is készítenek.
Tejet Bicskéről szerezzük be, a bicskei Mezőgazdasági Zrt-től. Szállítás hetente 3 alkalommal, összesen 900 liter tej kerül feldolgozásra, melyből 95-100kg sajtot állítanak elő. Értékesítés helyben, illetve további 11 saját tulajdonú üzletükben történik. Az üzemben gyártott mennyiség boltjaikban maradéktalanul értékesítésre kerül, az elmúlt egy év során kialakult egy lelkes fogyasztói réteg, aki keresi és rendszeresen vásárolja a manufaktúra termékeit. Konkurencia csak részben van a jelenlegi magyar kiskereskedelemben. Kézműves joghurtgyártó van több is a piacon, de sajtelőállításban gyakorlatilag versenytárs nélkül dolgoznak.
Forrás: Élelmiszer Online 2017. február