Brit és dán roncskutatók rábukkantak Norvégia partjainál az 1916-os jütlandi tengeri ütközetben elsüllyedt HMS Warrior brit páncélos cirkáló roncsaira.
A hadihajó egyike volt a brit flotta 151 hajójának, amely 1916. május 31-én és június elsején megütközött a német haditengerészet 99 hajójával, amelyek megpróbáltak kitörni a britek által tengeri blokád alatt tartott német partoktól. Ez a csata volt az első világháború és minden idők legnagyobb tengeri ütközete az Északi-tengeren, Jütland térségében, Skagerraknál.
Az ütközet helyszíne nemzetközi védelem alatt álló katonai emlékhely, az elsüllyedt hajók roncsait hadisírokként tartják számon, kutatásuk régóta folyik.
A tengeri ütközetben 14 brit és 11 német hadihajó süllyedt el, az HMS Warrior az utolsó brit hajóroncs, amelyre rábukkantak a tenger mélyén, és 8500 katona vesztette életét.
„Ez az a jütlandi csata egyetlen hajóroncsa, amelyről határozottan állíthatjuk, hogy nem fosztották ki” – hangoztatta Innes McCartney brit tengeri régész, a Bournemouth i Egyetem oktatója, több roncskutató expedíció résztvevője, aki több tucat hajóroncsot azonosított a térségben.
A cirkáló a feje tetején áll, egy olyan térségben süllyedt el, ahol nagyon puha a tengerfenék, a felső fedélzetéig teljesen belesüppedt abba – mondta a kutató a Live Science tudományos ismeretterjesztő hírportálnak.
McCartney szerint az HMS Warrior súlyosan megsérült a tűzharcban, de megpróbált visszajutni brit földre. Amikor a hajó motorjai felmondták a szolgálatot, egy brit anyahajó, az HMS Engadine vontatta, ám a Warrior megtelt vízzel. Legénységének mintegy 700 életben maradt tagját kimenekítették.
McCartney közölte, hogy egészen augusztus 25-i felfedezéséig nem ismerték a hajó hullámsírjának pontos helyét.
Az HMS Warrior a második nagy hadihajó, amelynek roncsait néhány hónapon belül megtalálta a brit-dán kutatócsoport a térségben. Márciusban a második világháborúban elsüllyedt HMS Tarpon brit hadihajóra bukkantak, amely 1940-ben egy felfegyverzett német kereskedelmi hajóval vívott csatában süllyedt el.
MTI