Close

A magyar nyelvű oktatás megerősítésére törekedtek a magyar állam nyújtotta támogatásokkal Kárpátalján

Az elmúlt szombaton a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán tartotta huszonegyedik közgyűlését a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ). Elnöki beszámolójában Orosz Ildikó elemezte a magyar oktatás helyzetét. Szomorúan állapította meg, hogy a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatás problémái mintha betokozódtak volna. Azokat annak ellenére sem sikerült megoldani, hogy az új nyelvtörvény kedvező jogszabályokat tartalmaz, ellenben azok gyakorlati megvalósítása továbbra is várat magára. A független vizsgaközpontokban a magyar nyelv továbbra sem választható tantárgy, az iskolai dokumentációt sem vezethetik magyar nyelven, nem történt áttörés a végzősök kétnyelvű bizonyítványa kérdésében, megoldatlan maradt a magyar nyelvű szakoktatás kérdése, illetve a tankönyvhiány is akut probléma – írja a Kárpátinfo.net.

Orosz Ildikó hangsúlyozta, hogy a szövetség az elmúlt időszakban is a magyar nyelv státuszának megerősítésére, a magyar nyelv presztízsének emelésére összpontosított. A szövetség nem csupán levelekkel bombázza az illetékeseket, de a problémákról beszéltek az ukrán parlamentben is, illetve a parlament kisebbségi bizottsága itt, a helyszínen is tájékozódott. Kérte a pedagógusokat, az iskolaigazgatókat, hogy a problémákra idejében reagáljanak, a kétnyelvű bizonyítványokra a szülők kérelmét nyújtsák be minél hamarabb a járási tanügyi osztályokon, és iktassák azokat, hogy ne süllyeszthessék a fiókok mélyére.
A magyar nyelvű oktatás megerősítésére törekedtek a magyar állam nyújtotta támogatásokkal, illetve a Génius Alapítvány programjaival is. Ennek is köszönhető, hogy idén százzal több elsőst iskoláztak be a magyar oktatási intézményekbe.
A KMPSZ elnöke szerint megoldásra vár a többi között a magyarországi felsőoktatási intézményekbe felvételiző kárpátaljai magyar diákok felvételi pontszámításának kérdése is, el kell érni, hogy tudás alapján, nem pedig a bizonyítványban szereplő jegyek alapján nyerjenek felvételt.
Számos gonddal, nehézséggel kell szembenézni a magyar iskolák pedagógusainak, de ahogy Bethlen Gábor fejedelem mondta egykoron: „Nem tehetünk meg mindent, amit kell, de tegyünk meg mindent, amit lehet”, fogalmazott az elnök asszony. Aki végezetül köszönetet mondott a 20 éves Irka és Közoktatás leköszönő főszerkesztőinek, s bejelentette, hogy a KMPSZ pályázatot hirdet a két állás betöltésére.
A közgyűlés résztvevőit levélben köszöntötte Répás Zsuzsanna, a KIM Nemzetstratégiai Államtitkárságának államtitkár-helyettese, melyet Ljubka Katalin osztályvezető tolmácsolt. Ebben köszönetet mondott azért az erőfeszítésért, amit a Szövetség végez a magyar nyelvű oktatás megőrzéséért és fejlesztéséért, s ebben a magyar kormány stratégiai partnere a KMPSZ-nek. Király Annamária, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság Külhoni Magyarok Osztálya főtanácsosa abbéli örömének adott hangot, hogy ennyi lelkes pedagógus dolgozik a magyarság megmaradásáért.
Kovács Miklós, a KMKSZ elnöke arra kérte a pedagógusokat, hogy ebben a lecsúszó, széteső társadalomban ne játsszák meg – ahogy azt sokszor elvárják tőlünk –, hogy minden jó és szép. Ragaszkodjanak az elemi tisztességhez, produkáljanak elég hősiességet ahhoz, hogy megmaradjunk, mondta.
Az elmúlt 25 év legnagyobb eredménye, hogy létezik a pedagógusszövetség, amely olyan pedagógusokat egyesít, akik tenni akarnak a magyar oktatásért, a megmaradásért, hangsúlyozta beszédében Brenzovics László, a Génius Jótékonysági Alapítvány elnöke, a KMKSZ alelnöke. Aki nagyra értékelte a tehetséggondozás terén végzett munkát. Emellett elmondta, hogy folytatódik a Keleti Partnerség program, melynek során további magyar intézmények újulhatnak meg. A célok között említette a kárpátaljai magyarság autonómiájának, a magyar tankerületnek a megvalósítását.
Ne féljünk, legyünk bátrak, merjük megfogalmazni vágyainkat és tegyünk érte. Merjünk szembemenni az árral, ha igaz úton járunk, ha bízunk önmagunkban és a jó Istenre hagyatkozunk, akkor célba érünk, megmaradunk, fogalmazott Popovics Béla, a Kárpátaljai Magyar Cserkészszövetség tiszteletbeli elnöke. Aki szólt a cserkészet nevelő és megtartó erejéről is. Berki Károly, a KMPSZ irodavezetője részletesen beszámolt az elmúlt év rendezvényeiről, Kovács András pedig a Tankönyv- és Taneszköztanács munkájáról referált, bemutatva az általuk kiadott munkafüzeteket, segédanyagokat. Nagy Sándor, a Csongori Általános Iskola igazgatója azokról az abszurditásokról szólt, melyek az iskolák minősítésében tapasztalhatók. Szilágyi Lajos, a Mezővári Középiskola igazgatója a minőségi oktatást nehezítő igen komoly tankönyvhiányról, Benedek Imre, az Aknaszlatinai Bolyai János Középiskola igazgatója pedig az iskolákban nemrég lezajlott tudásfelmérés visszásságairól beszélt. Vass Ilona, a Rákóczi Főiskola főtitkára részletesen beszámolt a Keleti Partnerség programról, melynek köszönhetően idén 50 intézményben 56 fejlesztési programot – tetőfelújítást, nyílászárók cseréjét, víz- és fűtési rendszerek felújítását stb. – sikerült megvalósítani. Váradi Natália, a Géniusz Jótékonysági Alapítvány igazgatója átfogó képet adott a Géniusz Programról, a tehetségpontokban zajló igen hasznos munkáról. Az alapítvány a „Fókuszban a tehetség” jelmondattal, az esélyegyenlőség jegyében végez tehetséggondozói feladatot, és képez hidat az általános- vagy középiskola és a felsőoktatás között.
 
A közgyűlés nyilatkozatot fogadott el, amely közel harminc pontban sorolja fel a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatás évek óta meglévő problémáit és tesz javaslatokat a megoldásra.
A fórum végén Lengyel Szabolcs, a Tőkés László Alapítvány elnöke és a kuratórium tagjai átadták az Alapítvány által 10-11. osztályos tanulók számára meghirdetett, és a „KMKSZ” Jótékonysági Alapítvány által lebonyolított pályázat győzteseinek a fejenként 40-40 ezer forint értékű ösztöndíjat.
forrás: karpatinfo.net

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top