Close

Nemcsak Eszternek!

TESZT: Subaru Forester Boxer Diesel

A Legacy-val tett próbaút után fellelkesedtem: ki kell próbálnom még egy Subarut, de most már egy hosszabb teszt során. A választás az új Foresterre esett, amely nagy, kényelmes, csendes, keveset fogyaszt, könnyű vezetni és a jég hátán is megél; ám mégsem alakult ki bennem a „subarus” érzés. Az új Forestert elég kívülről végignézni hogy rájöhessünk: ez egy közel tökéletes női autó!

A Forester harmadik generációja vagány kombiból igazi SUV-vé, azaz hobbiterepjáróvá nőtte ki magát. Eltűntek a keret nélküli ablakok, elveszett a kockaforma, sokkal finomabbak lettek a vonalak és a rugózás. Ez az autó bizony nem a keményvonalas „subaristáknak” készült, akik számára a legnagyobb örömet a sárga-kék Impreza WRX oroszlánbömbölése jelentette. Sőt, meg merem kockáztatni: ez az egyik legjobb női autó, amit valaha vezettem.

Subaru és populizmus?
Persze meg tudom én érteni a Fuji Heavy Industries Ltd. üzletpolitikáját. Mást sem hall manapság az ember, mint hogy dübörög a gazdasági világválság, mely leginkább az autógyárakat sújtja. És vajon melyik a kisebbik rossz: feladni a kevesek által végletekig imádott egzotikumból és megnyerni a többség szimpátiáját, vagy nyomtalanul eltűnni az autógyártás térképéről? Mert hiába tartoznak a világ legmegbízhatóbb autói közé a Subaruk, eladási darabszámok nélkül a Fuji is lehúzhatná a rolót. Mi sem lehetett tehát kézenfekvőbb, mint az egykori bakancsformát legömbölyíteni, és hogy tartani tudják a versenyt a ma oly divatos hobbiterepjárókkal, be kellett vezetni a dízel változatot is.

A Boxer Diesel
Persze nem lenne Subaru a Subaru, ha a boxer dízel kifejlesztésében nem a saját útját járta volna. (Ezért jár egy hatalmas pirospont nekik!) A boxer elrendezés előnye, hogy a dugattyúk páronként egymással szemben mozognak, ez kioltja a vibrációkat, amelyek a soros és V-elrendezésű motoroknál az ide-oda mozgó tömegekből erednek. Persze nem teljesen vibrációmentes a motor, hiszen a hengerek külön-külön kapják a pofonokat, amikor begyullad a keverék, ezért indításnál és leállításnál az autó erősen megrázza magát, ami először elég furcsa érzés, de megszokható. A boxermotorokba nem kell kiegyensúlyozó tengely, ezért kisebb a fogyasztás, könnyebben felpörögnek, kisebb a blokk tömege is, emiatt az autó nem annyira orrnehéz, tehát kanyarban is kezesebb. Még egy pozitívum az alacsony építés, hiszen a boxerség miatt itt fekszenek a dugattyúk, ez is növeli a stabilitást. Egyetlen hátránya van csak: drága gyártani. Két hengerfejre van szükség, szélesre kiterített kipufogórendszerre, két blokkfélre. Ezért nem gyárt túl sok márka ma boxermotort, dízeles verziót pedig egyedül a Subaru mérnökei dobtak piacra.

A tények:

Motor:  1998 cm3 boxer 4 hengeres dízel
Teljesítmény: 147 LE @ 3600 rpm
Nyomaték: 350 Nm @ 1800 rpm
Váltó: 6 seb. kézi
Kombinált fogyasztás: 6,3 l/100 km (gyári adat)
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,4 mp
Végsebesség: 186 km/h
Ár: 7 650 000 Ft

Kiskosztüm és túrabakancs
Az ajtót feltárva végtelen egyszerűség fogad minket. A szürke ülések kényelmesek és (hagyományos módon, mechanikus karokkal) bármilyen testalkatú ember számára némi szórakozás árán beállíthatók. A műszerfal szintén egyszerű és letisztult, sehol egy felesleges kapcsoló, egy „zavaró” díszítés. A sejtelmes kék fényben úszó műszertáblában is csak három óra figyel: a sebességmérő, a fordulatszámmérő és az üzemagyag-szint kijelzője; minden másra csak a kigyulladó kontroll lámpák figyelmeztetnek. Természetesen, mint minden hobbiterepjáróban, itt is ezerféle kis rekeszbe pakolhatunk, külön figyelmet érdemel a hátsó ülésből kihajtogatható pohártartó és tároló rekesz. A könnyen áttekinthető kezelő szervek, a sok apró kedveskedés mind azt sugallja: nőknek szól. Semmi pasis vagányság, semmi macsós bonyolultság, vagy erőt sugalló részlet, minden végtelenül egyszerű, már-már primitív, de éppen ettől tökéletes. És ami fontos szempont:  a terepjárós magasság miatt bárki feje felett elláthatunk, így városi forgalomban hihetetlen biztonságérzet keletkezik a bent ülőkben, azt a hamis érzetet keltve, mint ha csak egy tankból figyelnénk a körülöttünk hömpölygő forgalmat, amelyhez egyébként semmi közünk nincsen.

Csapjunk a lovak közé!
A kuplung kellően nehéz, de jól érezhető, szintúgy a bowdenes sebváltó, mely ugyan hosszú úton jár, mégis precízen klattyan be az éppen aktuális fokozatba. A motor gázadásra agilisan reagál és kemény, darálós morgással adja tudtunkra, dízel autót vezetünk. Érdekes módon itt egész más a hang, mint a Legacy-ban, pedig ugyanarról a motorról beszélünk! Ott az aggregátot felpörgetve a dízeles köhögést egy tipikus blugy-blugyos boxer-hang váltotta fel, amely hihetetlen hangélményt okozott. A Foresterben végig megmarad a dízeles jelleg, és nemcsak a hangjában: az erőforrás 1500 és 4500 fordulat/perc tartományban adja le a legnagyobb nyomatékát, jelesül 350 newtonmétert, ami elképesztő rugalmasságot jelent. A fogyasztása viszont teljesen a Legacy-éhoz hasonló, ami egy hobby-terepjárótól meglepően jó: nyolc liternél több gázolajat a legnagyobb dugóban sem kér, országúton pedig elmegy hat- hét literrel is. És itt se feledkezzünk meg arról, hogy összkerék-hajtású autóról van szó!

Amire viszont különösen oda kell figyelni a vezetéskor, főleg a hölgyeknek (bár ezzel senkit sem akarok bántani vagy megsérteni, hiszen vannak nagyon ügyes női vezetők is), az autó hatalmas szélessége. Szűk hegyi utakon karikázva az az érzésem volt a Forester volánja mögött, hogy nálam szélesebb már csak az Ikarus busz… A nagy szélesség persze főleg parkolásnál okoz gondot, mert a kasztni gömbölyded formája miatt sem az autó eleje, sem a hátulja nem látszik a vezetőülésből, sőt a jobb szélét is inkább csak sejteni lehet. Egy letört tükör, végigkarcolt jobb oldal pedig igen nagy bosszúság… Arról nem is beszélve, hogy a garázsajtón ki-behajtani milyen szép rutinfeladat.

Összegzés
A Subaru Forester Boxer Diesel egy jól vezethető, minden útviszony mellett stabil, egyszerű, végletekig megbízható, kényelmes, nagy autó. Mindezek ellenére hiányzik belőle minden vagányság, azok az erények, amelyek egy Subarut „pasissá” tettek. Ez egy nőknek szóló autó: jól pakolható, nagy a csomagtere, ezer apró tároló rekesze van, végtelenül egyszerű a műszerfalát áttekinteni és az autót vezetni. Volánjánál leginkább egy negyvenes-ötvenes, két- három gyermekes anyukát tudok elképzelni, aki a nagy hóban is le akar jutni Rózsadomb tetejéről.  Hogy eljátsszak ezzel a kissé bugyuta angol szóviccel, this car is not only for Ester, azaz ez a kocsi minden hölgynek ajánlott, nemcsak Eszternek. Egyetlen dologra kell csak nagyon vigyázni: ha koszos az autó, ki- és beszállásnál rettentően piszkos lesz az ember nadrágja, vagy éppen szoknyája. Nem árt óvatosnak lenni!

A teszthez a gépkocsit az Emil Frey Magyarország Kft., a Subaru magyarországi vezérképviselete bocsátotta a rendelkezésünkre. Köszönjük!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top