A gazdasági világválság leginkább az autóipart sújtja – ez közismert tény. Magyarországon is egyre több a bebukott hitelből, fizetni nem tudott lízingszerződésből visszamaradt gépkocsi. De vajon mi lesz ezek sorsa? Kik és hogyan értékesítik őket? És hogyan juthatunk akár fillérekért jó autóhoz?
A bankok, lízingcégek többnyire saját zárt rendszereiken keresztül értékesítik visszavett autóikat, csupán egyetlen olyan független cég van Magyarországon, amely gépkocsik élő és online árverezésével foglalkozik. A helyzetről Horvai Ákossal, ezen vállalkozás ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Üzletpolitika és bebukott lízingek
A Kft. 2005 augusztusától klasszikus, „élő” árveréseken értékesít gépjárműveket heti rendszerességgel szerdánként; 2008 júliusától pedig az interneten keresztül elérhető online árverési lehetőség is megnyílt a gépjármű-kereskedő partnerek részére. Egészen friss hír, hogy most már magánemberek is licitálhatnak, interneten keresztül történő regisztráció után.
Az aukciókra bocsátott autók kb. 80 százalékára csak a használt autókat forgalmazó autókereskedők licitálhatnak, mint ahogy az élő árverezéseken is csak ők vehetnek részt. Ennek az az oka, hogy sajnos Magyarországon a gépkocsi- használatnak sem igazán van meg a kultúrája; szomorú dolog, de az árverésre kerülő autók nagy része igen siralmas műszaki és esztétikai állapotban van. A Lízing Szövetség adatai szerint kb. 20.000 és 50.000 közé tehető a visszavett autók száma, ezek egy része azonnal a kereskedőkhöz kerül, jelentős hányada viszont megfordul az aukciós házban. A változatos kép az árvereztetők sokféleségének köszönhető. Köztük van közel egy tucat lízingcég, több államigazgatási szerv, néhány multinacionális cég, számos kis és nagyvállalat, új – és használtautó-kereskedők, sőt, magánszemélyek is.
Okok és következmények
Túltermelés és túlköltekezés van: az emberek nem tudják, vagy inkább nem akarják felmérni, meddig is ér a takaró. Ezt a helyzetet pedig rendkívüli módon súlyosbítja a bankok és egyéb hitelintézetek elmúlt évtizedekben folytatott felelőtlen hitelpolitikája, mely azt a hamis látszatot keltette, hogy munka nélkül is lehet „pénzt keresni”, és különösebb erőfeszítés nélkül is fenntartható a jelenlegi életszínvonalunk. Az elmúlt tizenöt évben 40-50 százalékkal több új autó talált gazdára hazánkban az egy főre jutó GDP mértékéhez (és a népesség nagyságához) képest, mint más európai országokban. A gazdaság teljesítőképessége alapján azonban az elmúlt pár évben csak kb. 150 000 autót kellett volna eladni, szemben a tényleges 2004-es csúcs számmal, amikor is 210 000 új autó talált gazdára. Aztán most itt a feketeleves: kiderült, hogy a felvett kölcsönök minimum dupláját kell most visszafizetnünk.
A 0 százalék önrésszel és 120 hónapos futamidővel olyan jövedelmű csoportokat is az autópiacra lehetett csábítani, amelyek egyébként nem lettek volna fizetőképesek. A devizahitelek törlesztő részletei drasztikusan megemelkedtek: aki eddig havi 50.000 forintot fizetett az autója után, az most 80.000, vagy még ennél is több forintot kellene kifizessen, ha volna neki miből. Ha nincs, akkor bizony jöhet az árverés.
Hazai (v)iszonyok
„A világgazdasági válság hatásai a hazai finanszírozott járműveket és ezek üzemeltetőit sem kerülték el. A mögöttünk álló üzleti években közel 7.000 járművet értékesítettünk. December óta tapasztaljuk, hogy a társaságunkhoz adott időszak alatt beérkezett járművek száma a korábbiakhoz képest jelentősen növekszik. Pillanatnyilag közel ezer gépjárművet tárolunk a csepeli telephelyünkön. Ez persze nem egyszerű dolog: az üzleti folyamatokat egy integrált vállalatirányítási rendszer vezérli, amely napra készen ad információt a készletekről, azok státuszáról, az árverések eredményéről, a pénzügyi helyzetről. „ – mondja Horvai Ákos.
Aki tehát a közeljövőben autót szeretne venni, vagy éppen mindenáron megszabadulna a járgányától, feltétlenül fontolja meg a „kalapács” lehetőségét is! Mint ahogy azok is, akik éppen azt számolgatják a (majdnem) üres bukszájukat kiforgatva, hogy az adott hónapban mire nem jut a családnak: ételre, a rezsire, a gyerekek taníttatására, vagy éppen a hitelek törlesztésére. Az online árverezés, mint merőben új üzleti modell a gépkocsi- értékesítésben mindkét oldal számára gyors és hatékony megoldás lehet.
Forrás: www.amiotthonunk.hu