Számos új, pozitív változást hoz a budapesti közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működése – nyilatkozta Vitézy Dávid, a nemrég alapított fővárosi vállalat vezetője kedd reggel, a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában.
A közlekedési cég irányítója szerint több lehetőség lesz számon kérni a minőségi tömegközlekedést, egységes közlekedési kasszát lehet létrehozni. A buszközlekedés egy részét viszont ténylegesen is kiszervezik – derült ki a beszélgetésből. A BKV rendbetételénél feltétlenül számítanak uniós forrásokra, ezen a téren muszáj lesz sikereket elérni – nyilatkozta Vitézy Dávid.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két tekintetben hoz fontos változást: egyfelől az összes közlekedési ágazatnak – közúti közlekedésnek, kerékpáros közlekedésnek, taxizásnak – egy közös szakmai irányítása lesz Budapesten. Ennek a stratégiai közlekedéspolitikai döntéseknél, de akár egy csomópont-felújítás megtervezésénél is komoly jelentősége lesz – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezetője. A tömegközlekedés esetében pedig a szolgáltatói és megrendelői szerepek szétválasztásában jut szerep a BKK-nak.
Minőségibb tömegközlekedést hoz az átszervezés?
Vitézy Dávid kifejtette: a tömegközlekedésben ma az utas a vevő, a BKV az eladó; ám valójában a vevőnek nincs módja érvényesíteni a vevői szerepből adódó hagyományos jogosítványait, és ezzel a szolgáltatás minőségének javítására ösztökélni az eladót. A mai finanszírozási rendszer miatt az sem kényszeríti azonnali minőségemelésre a BKV-t, ha az emberek átülnek személyautóikba – mondta a BKK vezetője.
A szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztása annyiban hoz újat, hogy belép a körbe egy megrendelő – jelesül a BKK – , amely a várost, a szolgáltatás megrendelőjét képviseli; képviselve ezáltal az utasok érdekeit is – magyarázta Vitézy. Ennek hozadéka lehet a jobb és hatékonyabb szolgáltatás, a tisztább és pontosabb tömegközlekedés. A menetrend megtervezésével, a közlekedési hálózat kialakításával, és a minőség-ellenőrzéssel kapcsolatos összes funkció átkerül a BKK-hoz, a BKV pedig egy hagyományos szolgáltató cég szerepébe kerül – szögezte le a közlekedési központ vezetője.
Számítanak az uniós forrásokra
Arra kérdésre, hogy a BKV adósságállományának kérdését miként kívánják rendezni, Vitézy Dávid azt felelte: mivel nincs végtelen mennyiségű forrás, fontos egy hatékonyabb intézményrendszer kiépítése. Ennek részeként a parkolási díjakat és a teherforgalmi behajtási díjakat is egységes rendszerben lehet kezelni, ezzel létrehozva egy egységes közlekedési kasszát, ami szintén nagyon fontos – érvelt a vállalat vezetője.
Ami az adósságállományt illeti: a BKV közel nyolcvan milliárdos banki adósságállománya esetében szükség lesz az állam segítségére, hogy könnyítsen ezzel a főváros terhein – emelte ki Vitézy.
A belső adósságállomány viszont nem pénzügyi jellegű tartozás, és „befelé”, a vállalat felé áll fenn. Lényege: az elmúlt években a járművekre, az infrastruktúrára nem költöttre a főváros és a cég azt, amit kellett volna. Ebből fakadóan áll fenn az a helyzet, hogy húsz éves autóbuszok, harminc éves szovjet trolik, ötven éves korhoz közeledő keletnémet HÉV-szerelvények, és öt-tíz kilométeres sebességkorlátozások jellemzik ma a BKV-t. Az ilyen állapotú tömegközlekedés nem tudja felvenni a versenyt az autózással, ez pedig a városnak nem jó – érvelt Vitézy Dávid.
A megoldás erre a problémára nemcsak az lehet, hogy pénzt kérnek az államtól és a város is több pénzt „tesz bele”, hanem uniós forrásokat is le kell tudni hívni. Ilyen típusú beruházásokra, járműállomány-fejlesztésre és pályafelújításokra lehet uniós forrásokat igénybe venni. Eddig az volt a gond, hogy a város nem volt képes a projekteket sikerrel megvalósítani és uniós forrást lehívni. E tekintetben is komoly változást hoz majd a BKK – ígérte a szervezet vezetője.
Metrókocsi-ügy: nehéz helyzet
Az Alstom-mal kapcsolatos megegyezés, illetve a négyes metrót érintő kérdésekre Vitézy Dávid úgy válaszolt: az Alstom-szerződés jelenleg nincs érvényben, hiszen a BKV vezérigazgatója a korábbi sorozatos határidő csúszások és az elutasított típusengedély miatt ezt a szerződést felmondta. A városvezetés lehetetlen helyzetre próbál megoldást találni. Hogy mi lehetséges megoldásként, erről szerdán fogunk tisztábban látni – mondta Vitézy Dávid.
Hozzátette: igaz, amit Tarlós István is mondott korábban: minden elképzelhetőnél rosszabb a helyzet a metrókocsi szerződés estében. Egy nagyon előnytelen szerződést kötöttek, hosszú hónapokig-évekig hagyták rossz irányba menni a dolgokat a látható aggasztó jelek ellenére. Ennek nyomán tartunk ott, ahol – érvelt a BKK vezetője.
A buszközlekedést részben biztosan kiszervezik
A BKK – megrendelői szerepéből adódóan – megteremti a lehetőséget a buszforgalom kiszervezésére; meg lehet nyitni a versenyt arra, hogy adott buszvonalakat ki és hogyan tud olcsóbban üzemeltetni – reagált Vitézy Dávid a Hattól nyolcig felvetésére.
Megjegyezte: muszáj lesz külső partnereket bevonni, hiszen Budapesten ezerszáz autóbusz szorul cserére, itt a legöregebb buszpark az uniós fővárosok közül. Muszáj lesz beavatkozni, számítani lehet ilyen lépésekre – hangsúlyozta Vitézy Dávid.
(Duna TV-fidesz.hu)