Close

Kósa városának a legjobb az imázsa

A megyei jogú városok közül Debrecen, a nagyvárosok közül Gödöllő, a kisvárosok közül pedig Balatonfüred építette legjobban az imázsát 2009-ben. A legjobb weboldala Pilisvörösvárnak van. Az Image Factory és az Observer médiakutatásának eredményei.

Múlt héten tette közzé az Image Factory a Városimázs Toplista 2009-et, amely harmadik alkalommal vizsgálta meg az Observer Médiafigyelő sajtóadatbázisának elemzésével, hogy a tízezer főnél nagyobb magyar települések – Budapest kivételével – hogyan kommunikálnak magukról, fejlesztéseikről, és hogyan kezelik a városukat érintő negatív híreket. A kutatás a 2008 és 2009 novembere között eltelt egy éves időszak országos sajtómegjelenéseit vizsgálta, és a listában szereplő 141 városról több mint ötezer témához kapcsolható közel 24 ezer hírt értékelt.

A legnagyobbak ismételtek

A megyei jogú városok rangsorának dobogóján megismétlődött a tavalyi végeredmény: Debrecen ismét győzött, Szeged második lett, Miskolc pedig harmadik helyezést ért el. A megyei jogú városokkal kapcsolatban a kutatók arra az általános megállapításra jutottak, hogy bár gazdasági és kulturális szempontból is előnyösebb helyzetben vannak, mint a kisebbek, a beruházások körüli anomáliák sokuknál rontottak a város imázsán, a rendezvényekkel pedig a városok többségének – a kreativitás és a jól szervezett sajtómunka hiánya miatt – nem sikerült komoly médiafigyelmet kivívnia.

Az elszalasztott lehetőségek mintapéldájaként a tanulmány Pécset említi, amely az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyeréséből nem profitált. Sőt: a szervezés körüli anomáliák sokat rontottak a város imázsán. A vizsgált időszakban Pécsről született a legtöbb hír, de közöttük rengeteg kontextusa volt negatív.

Ebben a mezőnyben Szolnok lépett előre a legnagyobbat: a 16. helyről a hetedikre került a nagy beruházások, és azok sikeres kommunikálása révén. Sopron a páneurópai piknik 20. évfordulója alkalmából rendezett programjaival lépett nyolc helyet feljebb a 2008-as eredményéhez képest. Dunaújváros volt az egyik rekord visszaeső: a Hankook-nak eladott telek körüli botrányok és a labdarúgó klub csődje miatt a hetedikről a 18. helyre sorolódott vissza. Békéscsaba 11 helyezést rontott, főleg a kórházi botrány és a bűnesetekről szóló gyakori híradások révén.

Kiskunhalas a mélybe zuhant

A húszezer főnél nagyobb településeket magában foglaló nagyvárosok versenyét a tavalyi hatodik helyezett Gödöllő nyerte meg. A kategória első helyéről éppen csak lecsúszott 2009-ben a 2008-as bronzérmes Szentedre, harmadik a két helyet javító Keszthely lett. Gödöllő győzelmét a kutatók szerint a kommunikációjában jól tetten érhető tervezettség, tudatosság hozta meg, hiszen nem történt az elmúlt évben semmi olyan rendkívüli esemény, ami megmagyarázná ezt a hirtelen előreugrást. A város a korábbiaknál azonban mégis jóval több pozitív témával lépte át a média ingerküszöbét: a róla szóló hírek 32 nagy téma köré csoportosíthatóak.

A nagyvárosok között a legnagyobb nyertes Budaörs volt, amely fejlesztéseinek ügyes bemutatásával a 16. helyről az ötödikre lépett fel. Komoly visszaesést produkált ezzel szemben Kiskunhalas az országos érdeklődésre számot tartó politikai botrányok és a kórházat működtető HospInvest csődje miatt. A város ezzel a korábbi 17. helyről húsz helyet zuhanva az utolsó lett a listában.

Nem kellett a birkanyúzás a médiának

Az előző évi helyezésükhöz képest a legnagyobb mozgás – akárcsak tavaly – a kisvárosok között volt. Az Image Factory munkatársai szerint ennek elsősorban az az oka, hogy korlátozottabb nyilvánossággal rendelkeznek, mint a nagyobb települések, így egy-egy kezdeményezés vagy rendezvény helyes kommunikálása jelentősen javítt, egy botrány nem megfelelő kezelése pedig sokat ront az imázsukon. A kisvárosok listáján – az előző két évhez hasonlóan – ismét Balatonfüred lett az első, amelyet a 23 helyet javító Százhalombatta és a 14 helyet előrelépő Mohács követ.

Az egyik nagy nyertes – Pilis, Nagykálló és Biatorbágy után – ebben a mezőnyben Balassagyarmat lett, amely skanzenjének bemutatásával és a Civitas Fortissima cím kiaknázásával az ötvenedik helyről a 13.-ra lépett. A kisvárosok között a legnagyobb visszaesést Újfehértó produkálta. A bűncselekményekről beszámoló hírek magas száma és az, hogy a birkanyúzó- és főzőversenye a tavalyi évhez képest jóval kisebb érdeklődést váltott ki a nyilvánosságban, 54 helyezéssel vetette vissza a települést.

A kutatás során az értékelésben a sajtóhírek mellett a városi internetes portálok dizájnja, használhatósága, tartalma és szolgáltatásaik minősége is nagy szerepet kapott. A legjobb honlapja a kutatók szerint 2009-ben – akárcsak tavaly – még mindig Pilisvörösvárnak volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top