A tizedik esztendejébe lépett Festők Városa Hangulatfesztivál után, 2010. augusztus 13-a és 20-a között különleges zenei programoknak is otthont adott Kaposvár: első ízben rendezték meg a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált.
A komolyzene nagy művészei köré világszerte szerveződnek fesztiválok, például a tőlünk nem messze élő Gidon Kremer köré is. Jóllehet mi is büszkélkedhetünk olyan előadókkal, akiket a világon mindenütt megsüvegelnek, Magyarországon eddig még egyikük sem vállalkozott fesztiválszervezésre. A kaposvári rendezvény ebből a szempontból is úttörő. Amíg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás –akik elképesztően sok munkát fektettek az idei fesztiválba, és már szervezik a jövő évit – járják a világot, és művészbarátságok köttetnek, addig lesznek fellépők Kaposvárott.
Kocsis Zoltán az első nap tapasztalatai után így fogalmazott: ,,A szervezés hagy némi kívánnivalót maga után, ami nem is csoda, hiszen minden kezdő fesztivál ugrás a sötétbe. Nem tudjuk, milyen közönség lesz, a rendezvény irányvonala megfelel-e a helyi publikum igényeinek. De már az első koncert után elmondhattam, hogy a színpadon lévő két művész a két Stradivarival olyan koncepciót, olyan egységet mutatott föl, amely ellenállhatatlan volt, spontán sikert aratott. Látható, hogy az ország ezen régiójában is van igény a legnemesebb kultúrára. Említhetem a Kreutzer szonátát is, amely a huszonöt perces késés, illetve a közbekongó harang ellenére is teljes mértékben lekötötte a közönség figyelmét. Ha ez így megy tovább, ilyen intenzitással, a szervezők ilyen fokú empátiájával, akkor ez a fesztivál ezer évig fog tartani. Mindig is valamiféle unikumot fog jelenteni, mert olyasmi történik, ami csak Kaposváron történhet. Olyan művek kerülnek egymás mellé és alkotnak egységet, amilyen egység sehol máshol nem jöhetne létre.”
Bolyki György számára külön öröm, hogy a szereplők listájának összeállításában az idén sem volt és a jövőben sem lesz szempont, hogy mennyire hangos tőlük a hazai és a nemzetközi sajtó. A koncepció része, hogy ne csak a ma, hanem a holnap és a holnapután sztárjait is meghívják a fesztiválra, de az sem baj, ha az ígéretes tehetségekből nem lesz híresség. Megengedik magunknak az itt és most élményét, és azokat hívják meg, akiket az ismertségüktől függetlenül érdemes, sőt kell hallani. Ilyen művész – többek között – Alina Pogostkina, akiről Magyarországon nemigen tudnak, de a hegedűjátéka páratlan élményt nyújt. Szabad kezet adtak maguknak abban is, hogy az egyes műveket a fesztivál lehetőségeihez, illetve a közönség ,,tűrőképességéhez” igazítsák.
Igor Sztravinszkij A katona története című – cseppet sem könnyű – darabja például nem úgy hangzott el, ahogyan szokott. ,,Megengedtük magunknak, hogy meghúzzuk az egy óra tíz perces darabot. Kocsis Zoltánnal, Mácsai Pállal, Lackfi Jánossal összeültünk, és eldöntöttük, mennyi legyen az a maximális műsoridő, milyen legyen az az előadás-szerkezet, amelyet ‘helyénvaló’ a fesztiválközönség elé tárni. Mácsai őrült sokat dolgozott a szöveg rövidítésén, míg végül megszületett az a változat, amelyet Magyarországon, koncertteremben először adtak elő így” – tudtuk meg a fesztiváligazgatótól.
Ami a könnyedebb műfajokat illeti, nem késztermékeket akartak vásárolni a kulturális piacról, hiszen abban nem sok eredetiség lett volna, inkább olyan előadókat kértek fel, akik vállalták, hogy erre az alkalomra vadonatúj produktumokat hoznak létre. Volt, aki az idén nem vállalkozott erre, például Dés László, aki az Operaház számára ír éppen darabot, de jövőre elkötelezte magát; ő is ősbemutatót tart majd Kaposvárott.
A fesztivál hozzávetőleg 250 millió forintból valósult meg, ez az összeg sok barterszerződést is magában foglal. A tényleges pénzforgalom mintegy 90 millióra tehető. A fellépők honoráriumára fordított összegről Bolyki György ezt nyilatkozta: ,,Úgy szoktam fogalmazni, hogy a fesztiválon körülbelül százmillió forintot nem költöttünk el a művészek gázsijára.”
Fotó: Lantai József
Lásd még: Zene iránti alázat, lélektalálkozások és csillogó szempárok a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon
Hozzászólások: