Lesz Budapesten Moszkva tér, és Moszkvában is elneveznek egy teret Budapestről, mondta lapunknak adott interjújában Tarlós István, aki szerint valószínűleg magyar politikusok mószerolták be az országot az oroszoknál. A főpolgármester beszélt még Rejtő Jenőről, sült halként hallgató közlekedési hatóságról, balett-táncosokról és a menesztett cégvezetőkről is.
Majd megmutatja a könnyed, vicces arcát az új közgyűlésben, ezt nyilatkozta tavaly, a megválasztása után. Van ok a jókedvre?
Kicsit félve mondom, mert ha kiejtem Rejtő Jenő nevét a számon, az ultraliberálisok rögtön azt mondják, hogy Tarlós „csak” Rejtőt olvas. Ami persze nyilvánvaló baromság. De amit itt találtam az átvétel után, meg amilyen állapotok a fővárosi önkormányzatnál voltak, azt tényleg csak rejtői szemmel tudom minősíteni. Mégiscsak meglepő, hogy a szocialisták némelyike olyan széles, szoborszerű vigyorral kéri most rajtunk számon a saját hagyatékát, hogy az bármilyen, tompasággal járó elmebaj kísérő tünete is lehetne. Komolyra fordítva: a helyzet nehéz, de nem reménytelen. Túl sok segítséget a főváros eddig nem kapott.
Decemberben még a főváros finanszírozásáról, a BKV jövőjéről, a 4-es metróról és az Alstom-ügyről tárgyalt Orbán Viktorral. Megoldódott valamelyik probléma azóta?
A miniszterelnök úr, ha a tengernyi baja közt van ideje rá, igyekszik segíteni. De vannak olyan hatóságok, amelyeknek sűrűbben kéne kihúzni a kardot a haza védelmében. Itt van például az Alstom-ügy. A főváros mindenben megegyezett az Alstommal, amiben megegyezhetett. A döntő probléma az Alstom és a Nemzeti Közlekedési Hatóság között van. Ha van hatósági engedély, mi azonnal átvesszük a szerelvényeket. De nincs. A hatóság pedig legalább nyolc hónapja hallgat, mint a sült hal. Meg kellene már mondani a szállítónak, mik az engedély pontos felvételei.
Volt a napokban egy megegyezés…
Volt. 12 felvetésből 11-ben megegyeztünk az Alstommal, egyben nem. Ez volt a hatósági engedély kérdése. Ha így halad tovább és a hatóság továbbra is hallgatni fog, annak a következménye az lehet, hogy elveszítjük az uniós támogatást.
Én úgy emlékszem, ön azt jelentette be, hogy csak a vis maior-kérdésben van nézetkülönbség. (A szerződésben vis maiornak számít, ha a gyártó nem tudja megszerezni a hatóságtól a gyártáshoz szükséges típusengedélyt.)
Erről van szó. A vis maior és a hatósági engedély szorosan összefügg. A két ciklussal korábban kötött szerződés persze finoman szólva is vitatható, de ez egy másik kérdés.
Az interjú folytatása az index.hu oldalon olvasható.