Kínai cégek jelenhetnek meg a Budapest Airport Zrt.-ben, hiszen a budapesti repülőtér Pekingnek is fontos lehet – írja a Heti Válasz a csütörtökön megjelent nyomtatott változatában.
A lap szerint a kínaiak már bejelentkeztek a ferihegyi gyorsvasút építésére és „állítólag” készen állnak a Malév megvásárlására is.
A lap internetes portálján már szerdán megjelent a hír, hogy az idén július-augusztusra várhatóan olyan helyzet alakul ki, miszerint a kormány „piackonform” módon képes lesz „visszaállamosítani” a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportot. A spanyol Grupo ACS ugyanis várhatóan többségbe kerül a német Hochtief cégben, amely annak a konzorciumnak a vezetője, amelyik többségi tulajdonos a Budapest Airport Zrt.-ben. Ezt követően a repülőtéri érdekeltségeket, többek között a magyart is eladják.
Az MTI kérdésére a tárcánál azt közölték, hogy a „Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóértesüléseket nem kommentál”.
A Heti Válasz csütörtökön megjelent nyomtatott változata szerint a lap kormányzati körökből értesült úgy, hogy „mivel a budapesti repülőtér Pekingnek is fontos lehet, nincs kizárva, hogy kínai társaságok tűnnek fel a BA Zrt.-ben – de csak ha szövetséges viszonyt vállalnak a magyar állammal.”
A lap megjegyzi: „Utóbbi víziót táplálja az a tény, hogy a ferihegyi gyorsvasút építésére már bejelentkezett az ázsiai szuperhatalom, és a kínaiak állítólag a ramaty állapotú Malév felvásárlására szintén készen állnak”.
A lap több tényezővel támasztja alá azt, hogy az „Orbán-kormány a következő hónapokban esélyt kap a BA Zrt. visszavételére”: a Hochtief vezette konzorcium tulajdonosi sokszínűségével, a finanszírozók elégedetlenségével és a fejlesztések elmaradásával.
A Heti Válasz a lehetőségek között említi a Hochtief, vagy valamelyik konzorciumi tag részesedésének megszerzését.
A fejlesztések elmaradásával kapcsolatban a lap emlékeztet arra, amit már korábban megírt: a szerzői jogok eredeti birtokosa, Jaklics Ervin tervező engedélye nélkül nem lehet „belepiszkolni” a 2-es terminálcsarnokba, ami miatt még évekig elhúzódhatnak azok az utasforgalmi fejlesztések, amelyek már 2008-ban is késésben voltak.
A Heti Válasz megjegyzi, hogy „mindebből akár az is következhetne, hogy a Fidesznek valóságos, alakító jellegű befolyása van a hazai légügyekre. Ezzel szemben például a Malév esetében a kormány egyelőre nem tudott megállapodni a – Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök felügyelő bizottsági elnökségével működő – kisebbségi tulajdonos Vnyesekonombankkal a szakításról, így lehetetlen új stratégiai befektetőt találni.”
