Close

Idén 150 éves a Déli pályaudvar

A Délivasút, teljes nevén Császári és Királyi Szabadalmazott Déli Vaspálya Társaság, mely az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb magánvasút társasága volt, 1861. április 1-jén nyitotta meg az 1932-től Budapest-Déli pályaudvar néven ismert Buda pályaudvart. A vasúttársaság vonalhálózata eredetileg Ausztriára, Olaszországra és Magyarországra terjedt ki. Trianont követően 1923 után csak Magyarországon folytatta szolgáltatását Duna-Száva-Adria Vasúttársaság néven, majd 1932-ben nemzetközi egyezmények alapján a Magyar Állam Vasútak vette át működtetését.

A pályaudvar fából készült csarnoképületében négy vágány volt, ezeket a pályaudvar bejárattal ellenkező végénél lévő magas támfalnál fordítókorong kötötte össze. A teherpályaudvar nem itt, hanem a Mészáros utcánál üzemelt, az utazóközönség kényelmének biztosítása okán. Budapest ostromának utolsó napjaiban (1945. január-február) a pályaudvar romokban hevert, a háború után egy ideig teljes megszüntetését is tervezték. Később mégis megmentéséről döntöttek, s hozzákezdtek újjáépítéséhez.

A munkálatok első része 1962-re fejeződött be, ekkor már a vágányok végén emelt üvegcsarnok szolgálta az utazók kényelmét. A teljes rekonstrukció Kővári György építész vezetésével ezután indult meg, s 1973-ban, mikor a pályaudvar összekapcsolódott a 2-es metróval mindössze a perontetők hiányoztak. A pályaudvar teljeskörű újjáépítése 1975-ben fejeződött be, ekkor nyerte el végleges formáját.

A pályaudvar tizenkét vonatfogadó- és indítóvágányain közlekedő vonatokkal biztosítja a dunántúli vasúti közlekedést. Csak személyszállító szerelvényeket fogad és indít, teherforgalma megszűnt. Az 1980-as évek elején befutó vonalait villamosították, melynek jótékony környezeti hatása vitathatatlan. A nemzetközi forgalomban az Ausztriába, illetve az egykori Jugoszláviába és azon át közlekedő vonatokkal vesz részt. Az első EuroCity vonat, a Lehár expressz (Budapest-Wien Südbahnhof), mely Béccsel a leggyorsabb vasúti összeköttetést adja, innen közlekedik 1987 óta.

A Déli pályaudvar nagy forgalmát egyrészt a metróval való közvetlen kapcsolatának köszönheti, de leginkább talán annak, hogy innen utazhatunk a magyar tengerhez, a Balatonhoz, s a közelsége miatt egyre népszerűbb Velencei-tóhoz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top