"Ezer sebből vérzik" az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához, így ezek összhangba kerülhetnek a vevői igényekkel – mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke az MTI-nek.
Az autók fogyasztását – előírásszerűen – egy sík, zárt pályán körözve mérik úgy, hogy minden fogyasztót – például a világítást és a légkondicionálót – kikapcsolnak. A sebességre nincs előírás, így dokumentálják azt az alacsony fogyasztást, amely köszönő viszonyban sincs a városi és az autópályán mért fogyasztással – jegyezte meg.
A károsanyag-kibocsátást pedig egy mérési ciklus alapján kell elvégezni. Amikor a motor elektronikája érzékeli a mérési paramétereket – például a fordulatszámot – akkor úgy állítja be a motort, hogy a lehető legkevesebb károsanyagot bocsássa ki. Miután a mérőműszereket erre a ciklusra állítják be – azokat átállítani nem lehet – a szervizek nem tudják felismerni az esetleges manipulációt – mondta.
A VW manipulációja az Euro-6-os követelményeknek eleget tevő motoroknál jelentkezett, a szakember szerint nem véletlenül. Ha minden körülmény között teljesíti a motor az alacsony károsanyag-kibocsátási normát, lecsökken a teljesítménye, így gázadásra "nem fog ugrani", márpedig a vevők ezt szeretnék. A két követelmény – a környezetvédelmi és a vevői – csak úgy érhető el együttesen, ha a méréskor megfelelő a kibocsátás, de a használat során már nem, viszont növekszik a motor teljesítménye. Ez nem csak a VW, hanem az egész iparág problémája – tette hozzá a MASZSZ elnöke.
A felismerés részben már megtörtént: az EU-ban tavaly döntés született arról, hogy az autók fogyasztásának mérése közelebb kerüljön a valós körülményekhez – mondta Gablini Gábor.
Miután a manipuláció a motor vezérlő elektronikájának a programozásával érhető el, egy néhány percig tartó átprogramozással meg is szüntethető – mondta az MTI-nek egy magát megnevezni nem kívánó szakértő, aki hozzátette: elvileg bármelyik gyártó képes a motort vezérlő elektronikát úgy programozni, ahogyan azt a VW tette.
MTI