Látványos és izgalmas technológiai újdonsággal találkozhatnak néhány nap múlva a magyar vásárlók. Napokon belül indulhat az az újfajta, QR-kódos vásárlási modell, amely világszerte izgalmas mobiltechnológiai/kiskereskedelmi fejlesztésnek számít.
Magyarországon a G’Roby-lánc lehet az első, amely alkalmazhatja az új technológiát.
Itt indult…
A Tesco (Home Plus) Dél-Koreában azzal a problémával volt kénytelen szembesülni, hogy -különböző okok miatt- csak nehezen tudnak új boltokat nyitni. Ennek a megoldására találták ki, hogy óriásplakátokat helyeztek ki a szöuli metrómegállókba, amelyeken különféle élelmiszerek, vegyiáruk képe látható, a képek mellett pedig egy okostelefonnal beolvasható QR-kód. A kód az áruházlánc honlapjára irányítja a vevőt, aki így egy mozdulattal virtuális bevásárlókosarába helyezheti a terméket, majd nagyon egyszerűen fizethet, és beállíthatja azt is, milyen címre és időpontra kéri a házhoz szállítást. Így gyakorlatilag a reggeli várakozással eltöltött időben bevásárolhat a vacsorához anélkül, hogy egy percet töltene az adott boltban.
Piaci információk szerint napokon belül hazánkban is megvalósul ez a vásárlási modell. Magyarországon is a tömegközlekedési eszközökön, megállókban lesznek vásárlásra ösztönző hirdetések kihelyezve, de például forgalmas irodaházakban is találkozhatnak majd a fogyasztók hasonló megoldásokkal. Sőt, a legkedveltebb termékek képét (és a hozzá tartozó QR-kódot) akár hűtőmágnes formájában is megkaphatjuk, így telefonunk néhány kattintásával a közkedvelt, gyakran vásárolt, szezonális vagy nagyon kedvező árú termékeket egyszerűen és gyorsan lehet majd megrendelni. (A felmérések szerint ugyanis a fogyasztók szívesen próbálják ki a QR-kódokat otthon, nyugodt környezetben is).
Úgy tudják, hogy a világszerte újdonságnak számító technológiai lépést Magyarországon az online élelmiszer-és vegyiáru-kereskedelemben élenjáró G’Roby lánc vezetheti majd be. Első körben találkozhatunk majd különféle speciális csomag-ajánlatokkal, például a foci Eb-hez passzoló sör-, chips-, és üdítőpakkokkal is.
A technológiát már tízezrek használják
A vásárláshoz szükséges mobilfizetési technológia már most is a fogyasztók/felhasználók rendelkezésére áll: a MasterCard Mobile alkalmazás már 20 ezernél is több magyar telefonon működik, ennek segítségével gyakorlatilag a telefonunkat használjuk bankkártyánk helyett, fizetéshez, számlabefizetéshez egyaránt.
Ezzel a rendszerrel tulajdonképpen a regisztráció során létrehozott virtuális bankkártyánkkal (Mobil Bankkártya) egyenlítjük ki a számlát. Az alkalmazás biztonsági elemeinek köszönhetően csak az mPIN kódot ismerő felhasználó tud fizetni, tehát illetéktelenek akkor sem képesek tranzakciót indítani a készülékünkről, ha a telefonunkat ellopják vagy elhagyjuk.
A MasterCard 2011-ben végzett hazai felmérésének tanúsága szerint a mobiltelefon elfogadottsága fizetőeszközként egyre nagyobb: a válaszadók 12 százaléka mondta, hogy hetente legalább egyszer fizet mobiltelefonja segítségével. Ugyanakkor a klasszikus mobilnál kifinomultabb fizetési lehetőségeket lehetővé tévő okostelefonok száma is napról napra nő – a ma hagyományos mobilkészülékekkel rendelkezők közel fele tervezi okostelefon vásárlását a jövőben. A felmérés kimutatta, hogy a jelenleg egymillió okostelefon-használó körülbelül 10-12 százaléka lehet nyitott a mobilfizetési alkalmazások használatára. Jóllehet, ez az arány folyamatosan változik, ahogy egyre több kereskedő fogadja el a fizetési alkalmazást, illetve nő a szolgáltatás ismertsége.
Virtuális Tesco
Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a bevásárlást nem munka után vagy a hétvégén kellene elintézni? A dél-koreai Tesco új virtuális üzletében még reggel, közvetlenül a metróra szállás előtt meg lehet ejteni a kötelező köröket, és mire hazaérünk, vár minket a megrendelt áru.
A Homeplus egy dél-koreai áruházlánc, 113 üzlettel rendelkezik országszerte, többségi tulajdonosa a a Tesco, de a Samsungnak is van benne részesedése. A piacon tipikus „örök második”, amit részben annak köszönhet, hogy az áruházak számát tekintve nem tudja utolérni az E-martot. A vezetőség olyan módszert keresett a vásárlók elcsábítására, amihez nem szükséges újabb hipermarketek költséges felhúzása.
Ekkor vetődött fel az új virtuális üzletek ötlete. A koncepció szerint a forgalmasabb helyeken, például metrómegállókban a reklámokhoz hasonlóan megvilágított plakátokkal “kirakatokat” állítanak ki, ahol a megvásárolható termékek – elsősorban hétköznapi fogyasztási cikkek – sorakoznak fel. Mindegyik terméket kétdimenziós vonalkóddal látták el, amiket a vásárlók az okostelefonjukra telepített alkalmazás segítségével leolvashatnak, és így hozzáadhatják a virtuális kosarukhoz. A vásárlást és a fizetést azonnal, telefonon kereszül el lehet elintézni, a megrendelt áru pedig a munkanap végéig megérkezik a felhasználó lakcímére.
Bár alapvetően egyszerű webshopról van szó, nagy különbség, hogy a vásárlóknak nem honlapokat kell böngésznie, hanem a kirakaton található áruk között nézelődhetnek, akárcsak a boltban – a termékekről minden fontos információt a QR-kódok tartalmaznak. Marketing-szempontból az sem utolsó előny, hogy a megállókban elhelyezett kirakatok hívogatók és figyelemfelkeltők, sokkal egyszerűbb ezzel a módszerrel megcsípni az impulzusvásárlókat, mint egy weboldalon villogó bannerrel.
Az első eredmények szerint az ötlet bevált, a Homeplus jelentése szerint több mint 10 ezer felhasználó látogatott el az áruház online üzletébe, a regisztráltak száma 76, míg az online vásárlások száma 130 százalékkal nőtt. Bár pontos forgalmi adatok nem állnak a rendelkezésünkre, a Homeplus elvileg ezzel a helyi online üzletek között első lett, és az E-marttal szembeni lemaradásán is tudott csökkenteni. Arról nem tudni, hogy a Tesco tervezi-e máshol is bevezetni ezt az újdonságot, de tény, hogy a sikerhez a felmérések szerint állandóan dolgozó koreaiak pörgő életmódjára is szükség volt.
Forrás: richpoi.com
Fotó: nonstopmobil.hu