A MÁV-Start Zrt. június közepétől megszünteti a belföldi étkezőkocsi-szolgáltatást. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már jóváhagyta a döntést, ami azonban a kommentárok szerint megtévesztő kalkuláción alapul.
A Pécsre, Nyíregyházára, Miskolcra és Debrecenbe közlekedő InterCity-szerevények étkezőkocsijai június 15-én közlekednek utoljára. Ugyanaz lesz az utolsó napja a járműveket üzemeltető InterCity Vendéglátó Kft. mintegy félszáz alkalmazottjának is, akiket – a 30 napos felmondásra tekintettel – hivatalosan még nem is értesítettek a döntésről.
Az iho.hu közösségi közlekedési szaklap cikke szerint az intézkedésre a vasúttársaság új takarékossági intézkedései keretében került sor: egy belső kimutatás alapján az étkezőkocsik üzemeltetése évente csak 10,3 M Ft bevételt generált, miközben az üzembentartásukra 656 milliót költöttek. Az iho.hu azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a kiadások zöme más MÁV-cégeknél landolt, azaz a MÁV-csoport szintjén már nem egyértelmű a megtakarítás mértéke, ami a reméltnél nagyságrendekkel alacsonyabb lesz.
A portál emlékeztet: a döntés előkészítésekor nem végeztek számításokat, így nem tudni, hogy a szolgáltatás kiesése hogyan változtat az utazási szokásokon, a vasúti közlekedés mint szolgáltatás megítélésén.
Bár nem szűnik meg valamennyi étkezőkocsi, az mindenképp megjósolható, hogy kevesebben lesznek a megmaradó büfékocsikban is. Ugyanis a nemzetközi járatokon, illetve a külföldi kocsikkal kiadott belföldi IC-ken megmaradnak ezek a szerelvények, csakhogy aligha várható el az utasok zömétől, hogy részletesen tájékozódjanak, melyik járat milyen kocsikból épül föl.
Forrás: Népszava
Fotó: Tevan Imre/iho.hu