Forgalomlassító demonstrációt tartott több száz taxis szerda délután a fővárosban, emiatt egy időre lelassult, helyenként pedig le is állt a közlekedés Budapest belvárosában. A taxisok hatóságilag rögzített viteldíjakat és létszámszabályozást követelve petíciót adtak át a városvezetőknek.
A Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete által szervezett megmozdulás keretében nem sokkal negyed kettő után indult el több száz taxi a X. kerületi Albertirsai útról a Kerepesi úton, a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon át Budára hajtottak 20-30 kilométer/órás sebességgel. Az Attila úton, az Alagúton át és a Lánchídon visszatértek Pestre, majd a Nyugati pályaudvar mellett elhaladva a Hősök terén oszlottak szét.
A „létszámstop” és a „fix tarifa” feliratokkal ellátott járművek 20-30 kilométer/órás sebességgel, dudálva vonultak végig a belvárost átszelő utakon, emiatt megbénult a forgalom a Rákóczi út mentén, majd később a Lánchídon és a Bajcsy-Zsilinszky úton is. A BKV több járműve is megállt, az utasok egy része gyalog folytatta az útját. Két óra körül a Ferenciek terétől nagyjából a Keleti pályaudvarig ért a taxisor.
A demonstráló taxis szövetségek a Városházán hatóságilag rögzített viteldíjakat és a létszámszabályozást kérő petíciót, valamint csaknem kétezer aláírást és egy tarifakoncepciót adtak át Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatójának, Szeneczei Balázsnak, Tarlós István főpolgármester kabinetfőnökének, valamint Komáromi Endrének, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjének.
Fábrás Tibor, a Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezetének alelnöke az átadás előtt tartott sajtótájékoztatón azt mondta, a hatóságilag maximált ár most is érvényben van, a hatóságilag rögzített ár segítségével a taxivezetők vállalkozásai fenntarthatók maradnának, az utasoknak pedig kiszámítható, átlátható tarifát jelentene minden időszakban. Hozzátette: áremelésre nem törekednek, a mostani 300 forintos alapdíjat, 240 forintos kilométerdíjat és 60 forintos várakozási díjat szeretnék egyetlen tarifaként bevezetni.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, azt kérik a város vezetésétől, hogy a rögzített viteldíjat már december elsejével vezessék be.
Vitézy Dávid azt mondta, a szakszervezetek nyitott kapukat döntögetnek, mert a központnak is fontos a taxis szabályok változtatása, az intézkedéseket rendszerbe foglalva, hosszú távon meg is fogják valósítani. Hozzátette: nyitottak a tárgyalások folytatására is. A vezérigazgató szerint átfogó szabályozásra van szükség, ezért a BKK azt javasolja, hogy olyan, fokozatosan bevezetett, új rendelet lépjen életbe, amelynek eredményeként csak környezetbarát és fiatal taxik közlekedhetnek majd Budapesten, minden autóban lehetséges lesz a bankkártyás fizetés, és egységes arculatuk lehet az autóknak.
Vitézy Dávid szerint jelenleg egy új luxusautóval és egy régi, használt kisautóval is lehet taxizni, és a piac alakítja az árakat, ilyen keretek között nem lehet elvárni, hogy egyik napról a másikra fix és egységes tarifát vezessenek be.
A szakszervezeti vezetők és Vitézy Dávid között vita alakult ki abban, hogy a taxisok milyen viteldíjakat alkalmaznak. Vitézy Dávid szerint kevesen használják a maximált árat, mert a piac alakítja az árakat; az érdekképviseletek ezzel nem értettek egyet.
A Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége szerda reggel, a megmozdulás megtartása előtt az MTI-nek küldött közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy nem támogatják a demonstrációt, ugyanis álláspontjuk szerint éppen a tüntetést szervező szakszervezet miatt akadt el a tarifáról folytatott tárgyalás.
A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) – mint a szervezet az MTI-vel közölte – nem vett részt a demonstráción. Bár az alapvető céllal, „a fővárosi taxishelyzet megélhetést is biztosító rendezésével egyetért, mint eddig, továbbra is a tárgyalásos megoldást támogatja”.
(mti)