Nem gyorsan hatott, hanem pusztán gyorsabban oldódott fel szervezetünkben az egyik sokat reklámozott, nagynevű köhögés csillapító – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal. A GVH emiatt 105 millió forint bírságot szabott ki a Sandoz Hungária Kereskedelmi Kft.-re. Az ugyanis jogsértően reklámozta ACC elnevezésű, vény nélkül kapható gyógyszereit. A GVH a „Gyors megoldás hurutos köhögésre!”, a „Gyorsan megtisztítja a légutakat!” és a ” gyorsan hat” szlogeneket ellenőrizte, amelyek a gyógyszer valamennyi hirdetési felületén, sajtóban, patikákban, rendelőkben megjelentek.
A versenyhivatal az állítások szakmai értékeléséhez az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet tájékoztatását kérte. A szakhatóság álláspontja szerint a gyógyszerek alkalmazási előírásaiban foglaltak nem támasztják alá a gyógyszerek gyors hatását. Emiatt Gazdasági Versenyhivatal szakvéleménye alapján a Sandoz nem az alkalmazási előírás alapján, hanem azon túllépve mutatta be a termékeket. A reklámok gyorsaságot ígértek a gyógyszer teljes hatásmechanizmusára, miközben az alkalmazási előírás alapján a gyorsaság kizárólag a felszívódásra vonatkozott – magyarázta döntése hátterét a versenyhivatal.
A bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte a versenyhivatal az úgynevezett magatartás kiterjedtségét, azaz, hogy mindenhol és minden reklám felületen ezt hírdette az ACC. A vizsgált kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben is elhúzódó, hosszú kampányról volt szó.
A Sandoz 2015 októbere és 2016 áprilisa között reklámozta a termékeket, amelyekre a bírságot most kiszabták. A versenyhivatal enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy az eljárás alá vont cég azonnal felhagyott a jogsértő kereskedelmi gyakorlattal ahogy a versenyfelügyeleti eljárás megindult. Illetve a Sandoz azóta is érdemi megfelelési erőfeszítéseket tett a lehetséges jogsértések elkerülésére.
Felhasznált forrás: MTI