Close

Bringológia

A kerékpározásról nyílt kiállítás csütörtökön az Iparművészeti Múzeumban. A Bringológia- amikor a design hajtja a kerékpárt című tárlat tizenkét ország legfrissebb kerékpáros design innovációit mutatja be és állítja párhuzamba korábbi formatervezési megoldásokkal. A Közlekedési Múzeum és az Iparművészeti Múzeum közös tárlata november 17-ig tart nyitva.

A kiállításra a történeti tárgyak a jelenleg zárva tartó Közlekedési Múzeumból érkeztek, míg a kortárs darabok hazai és külföldi műhelyekből, Ausztriából, Belgiumból, Ausztráliából, Dániából, Hollandiából, Németországból, Nagy-Britanniából, az Egyesült Államokból, Olaszországból, Spanyolországból és Svédországból.
A kiállítás az egyén, a helyi közösségek és a globális kihívások hármas metszetében mutatja be a formatervezés szerepét és jelentőségét a városi kerékpározásban. A látogató az új formai fejlesztések mellett rendszerformáló koncepciókkal, társadalmi projektekkel és innovatív technológiákkal ismerkedhet meg.
A kerékpár designja a jármű feltalálása óta rengeteget változott, az 1890-es évektől kezdve azonban lényegében kialakult a bicikli mai formája. Magyarországon 1929-ben a csepeli Weiss Manfréd Művekben indult be a nagyüzemi kerékpárgyártás az osztrák Puch gyár licence alapján, erre emlékeztet egy korabeli Puch-bicikli.


A Dongó segédmotorral felszerelt Csepel túra bicikli 1956-ból való. Népszerűségét annak köszönhette, hogy 1950-58 között hazánkban nem lehetett személygépkocsi magántulajdonban.
Az 1970-es évekből való a Csepel összecsukható kerékpárjának prototípusa, amelynek gyártása azonban sajnos nem indult meg.


Az 1930-as években készült az az egyedi teherkerékpár, amelyet vízvezeték-szerelő tulajdonosa saját maga épített vízcsövekből. Mozgássérült emberek számára készült az ember kar meghajtással működő magyar tricikli.
A két kilogramm súlyú e-kerékpármodullal bármilyen típusú kerékpár elektromos meghajtású biciklivé alakítható. Előnye, hogy bármikor használaton kívül helyezhető, így a bicikli ugyanolyan normál kerékpárrá válik, mint előtte.
A holland Sandwichbike-ot az otthon összeszerelhető lakberendezési tárgyak ihlették. A lapos dobozba csomagolt kerékpár útmutató segítségével otthon is gyorsan, könnyen összeállítható.
A kiállított Hövding láthatatlan kerékpáros fejvédő látszólag egy egyszerű gallér, valójában azonban egy légszák, ami baleset esetén aktiválódik és körülöleli a fejet.
Ma már a kerékpár többé nem egyszerű sport- vagy közlekedési eszköz, Európa számos nagyvárosában beszélhetünk a biciklizés forradalmáról: a kétkerekű az élhető városi környezet, a társadalmi mobilitás és a fenntartható gazdaság eszköze és szimbóluma lett. A nagyvárosokban egyre többen választják a bringát, mint tiszta és gazdaságos közlekedési alternatívát.
Szöveg és kép: Bognár Mária

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top