A kép és a hang együtt olyan állandó közelséget teremt a Saul fiában, amelytől nem lehet szabadulni – mondta el az M1 aktuális csatorna hétfői műsorában Koltai Lajos Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, rendező, aki maga is tagja az elismerést odaítélő amerikai filmakadémiának.
Mint fogalmazott, a holokauszt eddig érintetlen területével, a Sonderkommando világával megismertető Saul fia operatőri munkájának titka, hogy nagyon közelről, kézi kamerával készültek a felvételek. A laza, lendületes kamerakezelés biztosította az érzést, hogy a néző észrevétlenül valódi tanúja az eseményeknek, emellett ügyesen játszottak az élességgel, a mindig életlen, de a háttérben jelenlévő borzalmakkal.
Koltai Lajos kiemelte a Saul fia hangmérnöki munkáját is, amelynek köszönhetően rendkívül közel kerülnek a nézőhöz a szenvedés elviselhetetlen hangjai. Mint fogalmazott, a kettő együtt, a kép és a hang „egyszerűen elkapta az embert a torkánál”, olyan „állandó közelséget” teremtve, „amelyből nem lehet kiszabadulni”.
Az Oscar-díjas Mephisto operatőre hozzáfűzte: egy ilyen siker után mindig a következő lépés a legnehezebb, ezért maga részéről azt üzeni a Saul fia alkotóinak, maradjanak a megkezdett ösvényen. „Ennek ára van, de ez a legszebb dolog. Ezt kívánom. Nagyon nehéz lesz nekik” – mondta el Koltai Lajos.
A Saul fia a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat nyerte meg helyi idő szerint vasárnap este Los Angelesben. Nemes Jeles László rendező munkája 1982 óta az első magyar alkotás, amely elnyerte az amerikai filmakadémia elismerését.
MTI 2016. február 29.