Close

Sofőr nélkül a városban – a Ford önvezető autót tesztel

A Ford az első autógyártó, amely önállóan közlekedő autókat tesztel az Mcity-ben, a Michigan Egyetem városi forgalmat szimuláló területén. A kísérleti járművekben olyan segédleteket használnak, amelyek a sorozatgyártású Fordokban is elérhetőek.

“Örömmel üdvözöljük a Fordot Mcity-ben,” mondta Peter Sweatman, az Új Közlekedési Módok Központ igazgatója. „Az Mcity különleges, valós tesztkörnyezete segít majd a Fordnak, hogy felgyorsítsa az önállóan működő autók fejlesztését, amiben a Michigan Egyetem is hathatós segítséget nyújt.”

A Ford már 10 éve folytat kísérleteket az önállóan működő járművekkel, most pedig jelentős mértékben bővíti ezeket a kutatásokat, amiben hasznos segítséget jelent az Északi Campus Kutatási Területe mellett fekvő Mcity útjainak sokfélesége és valósághű környezete.

A területen minden megtalálható, ami egy igazi városi környezetben: közvilágítás, gyalogátkelők, sávelválasztó bóják, akadálymentesített járdaszegélyek, kerékpárutak, fák, tűzcsapok, járdák, közlekedési lámpák és táblák, sőt még útépítés miatti terelések is. A Ford Fusion Hybrid Önállóan Működő Kísérleti Jármű itt számos különféle útburkolaton mozoghat (betonon, aszfalton, téglaburkolaton, sáros úton), és nemcsak három- vagy négysávos utakon manőverezhet, hanem felhajtókon, körforgalmakon és alagutakon is áthaladhat. Emellett itt olyan közlekedési helyzetek is tesztelhetők – például a piros lámpán történő áthajtás –, amelyek a közutakon veszélyt okoznának.

“Az Mcity célja, hogy mindent magában sűrítsen, amivel egy autó a közutakon találkozhat, így minden egyes itt megtett kilométer 10, 100 vagy akár 1000 valós kilométernek is megfelelhet, hiszen a bonyolult forgalmi helyzeteket egyetlen behatárolt területen szimuláljuk,” magyarázta el Ryan Eustice, a Michigan Egyetem docense, aki a Ford és az egyetem közös kutatómunkáját is felügyeli.

Magáról az autóról érdemes elmondani, hogy ugyanazok a részlegesen önállóan működő technológiák működnek benne, amelyek a napjainkban kapható Fordokban is elérhetők: többek között előre tekintő kamerák, radaros és ultrahangos érzékelők, s az autó emellett négy LiDAR érzékelő segítségével valós idejű, háromdimenziós képet alkot környezetéről. A kísérleti autó alapja a Ford Fusion aktuális generációja, amely Európában Mondeo néven ismert.

A Ford 2013-ban a Michigan Egyetemmel és a State Farm Insurance vállalattal közösen mutatta be a Fusion Hybrid Önállóan Működő Kísérleti Járművet, amelynek célja az volt, hogy fejlett érzékelő technológiái már a Ford következő modellgenerációiban megjelenhessenek. Mostanra négy amerikai járműszegmensben is széles választékkal rendelkeznek a részben önálló működésre képes vezetéssegítő rendszerekből; az F-150 a nagyméretű pickupok osztályában, az Edge és az Explorer a közepes méretű szabadidőautók közt, a Fusion a középkategóriában, a Taurus pedig a nagyautók szegmensében kínál jól bevált vezetősegítő technológiákat.

Idén bejelentette a cég, hogy az önállóan működő járműtechnológia fejlesztése új szakaszba lépett, és megkezdődött a részletes tervezés időszaka. A szakemberek feladata immár a gyártásra kész érzékelő és számítástechnikai technológiák megalkotása, miközben folytatódik a tesztelés és az algoritmusok finomhangolása.

„Izgalmas kihívást jelent számunkra, hogy a Ford önállóan működő autóit az Mcity-ben teszteljük, amelynek nagyvárosi környezete folyamatosan változik, így újra meg újra próbára teszi és tökéletesíti új technológiáinkat,” nyilatkozta Raj Nair, a Ford csoport globális termékfejlesztési alelnöke. „Fontos lépés ez abba az irányba, hogy milliók életét tehessük kellemesebbé, és hogy fejlettebb közlekedési megoldásokat kínálhassunk az emberek számára.” Ez a szándék egyébként a Ford Smart Mobility tervnek is fontos eleme, amivel „új szintre emelnék a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás világát”.

Fejes Imre, Molnár Gergő István

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top