Nő Magyarországon a vállalkozói kedv, míg 2013-ban a magyarok 30, 2014-ben már 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját vállalkozást indítana – derül ki az Amway megbízásából a GfK által készített reprezentatív felmérésből, amelynek eredményeit a Közvetlen Értékesítők Szövetsége juttatta el az MTI-nek szerdán.
A felmérést 38 országban végezték el. A közlemény szerint 2012-ben Magyarországon csak a válaszadók 47 százaléka nyilatkozott pozitívan a vállalkozásindítás lehetőségéről. Két évvel később, 2014-ben viszont lényegesen többen, 61 százaléknyian gondolták úgy, hogy érdemes Magyarországon vállalkozni. A GfK kutatásból az is kiderül, hogy a magyar válaszadók kifejezetten vállalkozásbarátnak (49 százalék) tartják az országot.
Az önfoglalkoztatás, illetve a magánvállalkozás indítása melletti legfontosabb érv a függetlenség megteremtése volt, a megkérdezettek 46 százaléka nyilatkozott így, 43 százalék említette az önmegvalósítást, 34 százalék pedig a növekvő bevételeket.
A magyarok csaknem 80 százaléka a közoktatástól várja el, hogy megfelelő vállalkozói tudás birtokába jusson. Ezzel szemben a további megkérdezett országokban a válaszadók közül arányaiban többen gondolják, hogy inkább a szakmai szervezeteknek kellene a tudásátadásban részt venniük, illetve a vállalkozást tervezők magukat is képezhetnék egyéni módokon. Az oktatás, a képzés azért is nagyon fontos, mert a megkérdezettek többsége (42 százaléka) mind a 38 országban ezt jelölte meg fő kritériumként ahhoz, hogy belevágjon a saját üzletébe. A vezetői képességek (37 százalék), a gyakorlati ismeretek (37 százalék), a kreativitás (31 százalék), a mentorálás (28 százalék) és a tapasztalatok megszerzése (21 százalék) csak kisebb szerepet játszanak szerintük a vállalkozás tervezése során – olvasható a közleményben.
A Közvetlen Értékesítők Szövetsége szerint a vállalkozásindítást, az önfoglalkoztatást nézve az elmúlt években Magyarországon az egyik legjellemzőbb kezdő vállalkozási formává lépett elő a közvetlen értékesítés. Az ezzel foglalkozók száma 2011 és 2014 között a lakosság 3,81 százalékáról 4,76 százalékára nőtt.
A szövetség, illetve az évente megismételt adatfelvételben résztvevő cégek adatai alapján is többszázezer ember kapcsolódik a közvetlen értékesítési ágazathoz vásárlóként, illetve termékforgalmazóként. A statisztikák alapján utóbbiak többsége (73 százaléka) nő, 49 százalékuk részmunkaidőben végzi ezt a tevékenységet és az egyharmaduk 50 év feletti. A közvetlen értékesítési ágazat 2014-ben 50 milliárd forintos forgalmat ért el Magyarországon – áll a közleményben.
MTI