Az utóbbi években jelentős növekedést tudott felmutatni a magyarországi kreatív ipar, de még vannak kiaknázatlan növekedési lehetőségek, a vállalkozásokat segíteni kell többek között az értékesítésben és a nemzetközi piacra lépésben – közölte a Design Terminál mentorprogramjának budapesti záróeseményét követően az MTI-vel.
A Design Terminál 2014 őszi mentorprogramja keretében a pályázó 55 vállalkozás közül kiválasztott 5 induló céget készített fel a befektetés befogadására és a nemzetközi piacra lépésre. Az öt vállalkozás – a The Four (divatmárka), az Anna Daubner (divatmárka), a Plié by Atelier (hajtogatható bútor), a Position Collective (bútor) és a Hard Body Hang (street workout eszközök) – a záróeseményen mutatkozott be, és beszélt további terveiről.
A program fél éve alatt a 11 mentor 120 órányi időben foglalkozott a mentoráltakkal, és az iparjogvédelem, az üzletfejlesztés, a márkaépítés, valamint a tőkebevonás területén segítették az öt céget, amelyek külföldi szakkiállításokon való megjelenésre is lehetőséget kapnak.
Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója kiemelte, hogy a Design Terminál a vállalkozásokat központba állítva szeretné segíteni a kreatív ipart. Az intézmény 2014-ben indította el inkubációs programját, amellyel hozzá szeretne járulni a kreatívipari szereplők vállalkozási ismereteinek megalapozásához, szeretné segíteni azok hazai és nemzetközi piacra lépését, illetve a szakmai befektetők megtalálását.
A főigazgató elmondta, hogy évente mintegy 400 vállalkozás veszi igénybe szolgáltatásaikat, így például a konzultációt, a befektetési mediációt, vagy kér segítséget nemzetközi vásárokon, szakkiállításokon való megjelenéshez. Hozzátette, hogy ezzel ők is információhoz jutnak arról, mik a vállalkozások nehézségei, tipikus problémái, hol van szükségük segítségre. Hozzáfűzte, hogy a Design Terminál kutatási részlege elemzi is ezeket az adatokat.
Ács Zoltán, az inkubációs program vezetője hangsúlyozta: jelenleg sokkal több a tehetséges kreatívipari vállalkozó, és sokkal többen képesek megfelelni a nemzetközi elvárásoknak Magyarországon mint 5 vagy 10 évvel ezelőtt, emellett pedig több a befektető, a kockázati tőke is a piacon. A kreatív ipar az elmúlt években 8-12 százalékkal bővült, ami nagy eredmény.
Mindezt a növekedést úgy érte el a szektor, hogy az ellátási lánc elemei ad hoc módon kapcsolódnak egymáshoz, nem áll össze egy lánccá például a startup vállalkozó, a gyártó vagy a designer. Ács Zoltán szerint ez azt mutatja, hogy nagy növekedési potenciál van a szektorban. Kifejtette, hogy bár a vállalkozások jó visszajelzéseket kapnak termékükről egy-egy szakvásár, nemzetközi kiállítás után, azonban az értékesítésben nem sikeresek, mert hiányoznak az ehhez szükséges kompetenciák. A mentorprogram célja épp ezért, hogy menedzsment-kompetenciákat adjanak a vállalkozók kezébe, és hogy „összehozzák” őket a befektetőkkel, így segítve a külföldi piaci megjelenést.
Ács Zoltán emlékeztetett arra, hogy március 1-jéig várják a vállalkozók jelentkezését a következő mentorprogramra. A 2015-ös őszi szemeszterben kibővül a pályázók köre: a technológia és az urbanisztika területén működő cégek jelentkezését is várják.
MTI