Átadták a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. Év exportőre 2014 díjait a legjobban teljesítő kis- és középvállalkozásoknak.
A műszaki kiválóság kategóriában a szivattyútechikával foglalkozó Elpumps Kft., az élelmiszer kiválóság kategóriában az édességyártó Stühmer Kft., a legdinamikusabban fejlődő partner kategóriában pedig a gyapjúkereskedelmi Hungarowool Kft. kapta az elismerést.
A díjat a kormány a magyar kis- és középvállalkozások külpiacra lépésének és ezzel a magyar exporthoz való hozzájárulásuk elismeréséért hozta létre – mondta Pana Petra, a külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár a díjátadón. A magyar kivitel túlkoncentrált, 85 százalékát multinacionális cégek adják, miközben a magyar kis- és közép vállalkozások a munkaerő 75 százalékát foglalkoztatják. Az exportágazatokat és a célpiacokat diverzifikálni kell annak érdekében, hogy a magyar vállalkozások exportképességük erősítésével, gazdasági teljesítőképességük növelésével hozzájáruljanak a gazdaságpolitikai célkitűzésekhez: a gazdasági növekedéshez, és a munkahelyteremtéshez. A kormány a külgazdaság fókuszú külpolitikája jegyében az EU-n kívüli országokba irányuló magyar kivitel részarányát 2018-ra a jelenlegi 23-ról 33%-ra szándékozik növelni. A további célok között említette, hogy a jelenlegi 3000 exportképes kis- és közepes vállalkozások számát belátható időn belül 12 ezerre növeljék.
Kerekes György, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a 25 országban működő irodahálózat tavaly 130 millió euró értékű exportügyletben működött közre. A kereskedőház több mint 2300 magyar kis- és középvállalkozással vette fel a kapcsolatot 2014-ben, ami az exportcégek jelentős részét lefedi. Az idei tervek között említette a közép-európai kereskedelemfejlesztési hálózata elindítását, amely 22 régiós irodából áll majd.
A díjátadón együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., a Magyar Turizmus Zrt. és a Magyar Kereskedelemfejlesztési és Promóciós Kft.
Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója kiemelte: Az együttműködés elsődleges célja az érintett társaságok tevékenységének összehangolása Magyarország népszerűsítése érdekében. Az együttműködéssel lehetőségük lesz arra is, hogy a kiváló minőségű magyar élelmiszerek és agrártermékek exportját növeljék, és a kereskedőház nemzetközi hálózatának segítségével kiszélesítsék a jelenlegi turisztikai promóciót – tette hozzá.
Szöveg: Bognár Mária Kép: Vona Tímea