Minden idők egyik legnépszerűbb autója, a Mini köré szerveződött egy csütörtökön nyílt kiállítás a Közlekedési Múzeumban. A kétszintes tárlat apropója, hogy 20 éve, 1995-ben éppen ebben az intézményben tartotta egyesületi alakuló közgyűlését a Mini Club Hungary.
Az 1965-ös München-Bécs-Budapest Rallye győztes autójának mása, egy szöges gumikkal és speciális lámpasorral felszerelt Works Mini Cooper, egy ritka Mini Pick Up kisáruszállító és sok más érdekesség várja az érdeklődőket a kiállításon.
A 20 éves a Mini Club Hungary című tárlaton a Közlekedési Múzeum kupolatermének központi terét teljesen kitölti az a galériás állványrendszer, amelynek az alján állnak az autók, az emeleten pedig a képes és szöveges tárlat látható. A kiállítást Krámli Mihály, a múzeum igazgatója és Pribil András, a magyar márkaklub elnöke nyitotta meg.
A tárlaton szerepel a klubelnök muzeális minősített autója, és a látogatók interaktív módon egy félbevágott Miniben ülve nézhetnek bele a Mini Club Hungary tagjai egy-egy találkozóján készült filmekbe. A Miniket minden irányból a Magyarországon az elmúlt húsz évben a klubban gyűjtött relikviák veszik körül. Ezek között vannak a találkozókon szervezett tájékozódási versenyek rallye-táblái, matricákkal betelt oldalüvegek, díjak, kisautók és emléktárgyak.
A kiállításra a klub tagjai egy több helyen megnyitott, a belső működést láthatóvá tevő bemutató Mini-motort készítettek és állítottak ki. Az indítógombot megnyomva mindenki megcsodálhatja a belső égésű motor lassított működését, a sebességváltó és a differenciálmű fogaskerekeit, a gyújtás kiosztását, a himbák és a szelepek mozgását.
A kiállítás a tervek szerint március 1-jéig lesz látható.
Minden idők egyik legnépszerűbb autója, a Mini 1959. augusztus 26-án mutatkozott be a nagyközönségnek. Születése közvetve az 1956-os szuezi válság utáni benzinhiánynak köszönhető, amikor a brit piacon a hazai autók helyett a kis fogyasztású Volkswagen bogarakat kezdték vásárolni. A legnagyobb angol autógyár, a BMC a tervezésre Alec Issigonist kérte fel, aki szabad kezet kapott, mindössze azt szabták meg neki, hogy a kocsi nem lehet hosszabb 3 méternél, magasabb és szélesebb 1,20 méternél és már meglévő motort kell használnia.
Helytakarékossági okokból elsőkerék-meghajtást és keresztben elhelyezett motort alkalmaztak, a viszonylag kicsi, a kocsi szélére kitolt kerekek kemény felfüggesztést kaptak, ami az utazást a gokartozáshoz tette hasonlóvá. Az utasteret és a hátsó ülés mögötti csomagteret a lehető legnagyobbra tervezték, a 848 köbcentis motor viszonylag elviselhető zaj mellett 116 kilométeres óránkénti sebességet biztosított. Az Austin Seven, Morris Mini-Minor, és később Mini Cooper néven is forgalmazott kiskocsikból az első évben 20 ezer darabot adtak el, az egymilliomodik Mini 1965-ben kelt el, a gyártás 2000-es leállításáig 5 378 776 darab talált gazdára. A Minik a versenypályán is megállták a helyüket, a klasszikus autó háromszor nyerte meg a Monacói Ralit.
A nyolcvanas évek végétől előbb a Rover, majd a német BMW is megpróbálkozott a gyártással, amely ekkor már inkább presztízsautónak számított, ez árán és az eladási adatokon is meglátszott. Az utolsó Mini 2000. október 4-én gördült le a gyártószalagról, egyenesen a múzeumba. A márkanév a BMW tulajdona maradt, az elődjére csak külsőleg hasonlító új Mini 2001 óta kapható.Mini nemcsak autó, hanem stílus, divatikon is volt, egy korszak életérzését fejezte ki. számos filmben tűnt fel, sok híresség közlekedett Minivel John Lennontól Mr. Beanig. A Minit az évszázad európai autójának választották.
Az 1995 óta működő hazai márkaklub, a Mini Club Hungary Egyesületnek jelenleg is több mint száz tagja van, a szervezet rendszeres résztvevője a hazai veteránautó-életnek, és évi 10-12 saját rendezvényt, találkozót tart.
MTI