Budapest, 2014. szeptember 29., hétfő (MTI) – A szülők iskolai végzettsége hatással van a gyerekek felsőoktatási tanulmányaira – derült ki az Eurostudent V. felsőoktatás-kutatási program vizsgálataiból. A kutatás eredményeit az Educatio Nonprofit Kft. hétfői budapesti sajtótájékoztatóján ismertette Kiss László, a kft. felsőoktatási elemzője.
A felsőoktatás szociális dimenziójára fókuszáló Eurostudent V. nemzetközi vizsgálatban 26 európai ország vett részt. Magyarországon az Educatio Nonprofit Kft. koordinálta a vizsgálatot 25 felsőoktatási intézmény és csaknem 17 ezer hallgató részvételével. A vizsgálatban a felsőoktatásban tanulók társadalmi hátterének különböző elemeit, életkörülményeit, valamint nemzetközi mobilitásukat térképezték fel.
Kiss László elmondta, hogy a hallgatók tanulmányi életútját jelentősen befolyásolja a szülők iskolai végzettsége. A nem diplomás szülők gyerekei nagyobb arányban „tolják el” a belépést a felsőoktatásba, míg a diplomás szülők gyerekei a középiskolából megszakítás nélkül kerülnek a felsőoktatásba. Ez pedig hatással van a felsőoktatási tanulmányaikra – tette hozzá az Educatio kft. elemzője. A késve belépők igen nagy százalékban esti vagy levelező, úgynevezett részidős képzéseken tanulnak, és nagyobb arányban dolgoznak tanulás mellett.
Kiss László kitért arra is, hogy a munkaerő-piaci jelenlét befolyásolja az oktatásban való részvételt. Mint mondta, a „nem intenzíven tanuló”, a tanulásra heti húsz óránál kevesebb időt fordító hallgatók nagyon nagy százalékban levelezősök.
Az elemző felhívta a figyelmet arra a tendenciára, hogy ma a nappali tagozatos hallgatók 20 százaléka is tartós munkaviszonyban dolgozik, ezenfelül pedig sokan végeznek alkalmi munkát.
Kiss László hangsúlyozta, hogy a mai hallgatói összetétel eltér a korábbiaktól: heterogén, sok minden iránt érdeklődő, a munkaerőpiacon is részt vevő, a késve belépő csoportok miatt pedig életkorát tekintve sem egységes csoport – tette hozzá.
A kutatás eredményei szerint a hallgatók bevételeit is befolyásolja a szülők végzettsége: a magasabban iskolázott szülők több anyagi támogatást nyújtanak egyetemen vagy főiskolán tanuló gyermeküknek.
Azok a hallgatók, akik külföldi oktatásban vettek részt, könnyebben kapnak állást, a külföldre kijutást pedig szintén erősen befolyásolja a szociális háttér – mondta az elemző, hozzátéve, hogy jobban befolyásolja a szülői háttér, mint a hallgató konkrét anyagi helyzete.
MTI