Beszélgetés Csonka József missziós lelkésszel
– Beszélgetésünk mottója: „Jézus missziója a cigányok között.” Elöljáróban, kérlek mutasd be magad, mikor és hol születtél, milyen milliőben?
1962. október 28-án születtem beás cigány családban Nagydorogon. Hárman vagyunk testvérek. Ahogy visszaemlékezem gyermekkoromra, nagyon sok szép emlékem van. Szegények voltunk, de az teljesen más szegénység volt, mint amit ma szegénységnek nevezünk. Emlékszem, hogy még az utcában sem volt világítás. Petróleum lámpával világítottunk, amíg fel nem épült számunkra egy „CS”-lakás. Szüleim hat osztályt végeztek csak el, de édesapám teherautó sofőr volt.
– Fiatal felnőtt korodból is említsd meg a fontosabb állomásokat, és hogy jelenleg hol dolgozol, milyen beosztásban.
Az általános iskolában én lettem az osztály a legjobb tanulója. A gimnáziumban is jó tanuló voltam. Először Tanítóképző Főiskolát végeztem, de nem tanítottam, mivel a KISZ Tolna Megyei Bizottságán kezdtem dolgozni, majd Moszkvában tanultam tovább. Az ott ért rossz hatások miatt is megtértem. Teológus lelkész lettem. Romológiai egyetemi tanulmányokat folytattam. Missziós lelkész vagyok. Nem tartozom szorosan egy történelmi vagy kisegyházhoz sem, de nagyon jó kapcsolatom van velük. PHD tanulmányokat folytattam nevelésszociológia romológia szakirányban. Kutatási területem a cigány misszió. Jelenleg a Közigazgatási és igazságügyi Minisztériumban dolgozom.
– Mikor és hogyan kerültél a vallással kapcsolatba, és milyen hatással volt rád?
Gyermekkoromban katolikus templomba jártam. Elsőáldozó lettem, és bérmálkoztam is. Akkor már gondolkodtam azon, hogy pap leszek, ha nagy leszek, de meghalt a papunk, és más jött a faluba. Ő már nem olyan volt, mint akit én annyira szerettem. Az iskolában azt tanították, hogy a papok és az egyház gonoszak. Ezt el is hittem mint gyermek, mert nem volt vallásos családi hátterem. Tinédzserként már nem jártam templomba, helyette lelkes kisdobos, úttörő lettem, meg ifjú kommunista. Ez nekem nagyon tetszett, elhittem, hogy majd valamikor olyan lesz a világ, hogy csak bemegyünk a boltba és azt veszünk, amire szükség lesz és nem lesznek szegények meg gazdagok, nem lesz háború. Huszonhárom éves voltam amikor történt velem egy baleset. Isten kegyelme volt, hogy visszaküldött az életbe. Két hétig kómában voltam. Attól kezdve mindig az igazságot kerestem. Azt, hogy mi az értelme az életnek. Miért élünk ebben a világban. Kerestem Istent, de valójában Ő talált meg engem. A Názáreti Jézus, akiről csak azt tudtam, hogy keresztre feszítették és meghalt, de feltámadt, számomra valósággá lett! Újjá születtem! Szólt a szívemhez, megbocsátotta a bűneimet, és új életet adott. Találkoztam Vele! Jól csak a szívével lát az ember. Ő a szívemhez szólt. Azóta ezt mindenkinek hirdetem. Olyan közösségre vágytam, ahol szólhatok Jézushoz, imádkozhatok emberekért, olvassuk a Bibliát és tudjuk, hogy Isten közöttünk van, szeret és meghallgat minket. Ezért tanultam teológiát, missziós lelkész lettem. Azóta Jézus igéjét hirdetem. A Református Egyházzal van szorosabb kapcsolatom, mert missziós munkám megsegítésére Dél-Koreai és Amerikai hívő keresztények adományából épült egy missziós imaház, amely a Tiszántúli Református Egyházkerület tulajdona.
– Beszélj arról a közösségről, ahol az Igét hirdeted.
A cigányokról azt tartják, hogy mind hívők. Én kicsit finomítva azt mondanám, hogy a cigányság egy vallásos nép. A természetfölötti iránt nagyon nagy érdeklődést mutat, de ez nem a keresztény hit. A keresztény hit alapja Jézus Krisztus megváltó munkája ezt hirdetni kell, bemutatni az életünkkel, hogy a hitetlennek legyen hite, találkozzanak Vele.
A természetfölötti két csatornából származik, vagy Istentől, vagy pedig a gonosztól. A romák sokszor a sötét erőkkel vannak kapcsolatban, amelyekről a Biblia is beszél. Ezek például a jövendőmondás, a kuruzslás átkozódás. Viszont közülük sokan nyitottak Jézus befogadására is. Érzékenyebb a szellemük, a szívük. Ahol megsokasodik a bűn, ott megsokasodik a kegyelem is. Megszégyenítő, ahogy meg tud változni életük, mert őszintébben, gyermekibben tudnak hinni Jézusban. Ekkor elhagyják és bűnnek nevezik az italozást, cigarettázást stb. Ez a különbség látványos, mint az is, amilyen irritáló életet éltek megtérésük előtt. Becsületessé tudnak válni Jézus megváltásában. Szeretett lényekké válnak, akik tudnak szeretni. Az átok helyett áldani.
A cigány emberek meg tudnak változni, s ebben segítünk nekik az istentiszteleteken. Az istentiszteleteinken imádkozunk Istenhez, hálát adunk, bibliai történetekről beszélgetünk, mindezt szabadabb formában. Hirdetjük, bizonyságot teszünk a legfontosabbról: Jézus keresztjéről, a feltámadás örömüzenetéről, amely lehetőség a megszabadulásra. Nem egy előre megírt vázlat szerint zajlik egy istentisztelet, hanem spontán. Ennek ellenére nincs káosz. Nagy rendben zajlik minden. A pásztor irányít a Szentlélek által. Ő a karmester. Egy kicsit olyan ez mint a jazz. Nem kottából játszanak a zenészek, hanem egymásra hangolódnak. A hívek is ezt teszik. Jézusra hangolódnak. Szívük szeretetéből szólnak. Mindenki elmondhatja, hogy mi történt vele vagy, hogy mit olvasott a Bibliából. Hogy hallgatta meg Jézus az imakérését. Élő bizonyságtételről van szó. A gyülekezetben vannak cigányok és nem cigányok is. Ebből látszik, hogy én nem egy cigány evangéliumot hirdetek, hanem a Názáreti Jézus Krisztust, akiben nincs cigány, magyar zsidó, görög, hanem mivel minden ember vétkezett és híjával van Isten dicsőségének hirdetem a Megváltót, a Messiást, Jézus keresztjét. Ő értünk halt meg a kereszten!
Együtt éneklünk, zenélünk, beszélgetünk a Názáreti Jézusról az Ő megváltásáról, a Bibliáról, amely nagyon aktuális ma is, hisz Isten élő beszéde, mely nem változik. Ma is szól hozzánk. Ez a beszéd Jézus, aki tegnap, ma és mindörökké ugyanaz! Nem az egyházi liturgiák, vallási tradíciók, az egyház külső szertartásai, hagyományai a legfontosabbak. Persze ezekre szükség van, de tudni kell, hogy nincs tökéletes egyház, nincs tökéletes tan, viszont van tökéletes Isten, tökéletes Jézus, aki nem a különbséget nézi, hanem azt, ami összeköt. Ő a szeretet. Abból a szempontból katolikus vagyok, hogy aki Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja, az az igazi egyházhoz, a láthatatlan Krisztushoz tartozik. Nincs lényeges különbség abban, hogy most valaki pünkösdi, katolikus vagy református hívőnek tartja magát, ha Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja és el-fogadja személyes megváltójának. Sokszor, ha elkezdünk beszélgetni, a kereszténységről, akkor gyakran a teológiai dogmák, az egyháztörténet kerülnek előtérbe, ami elválaszt. Ezt félre kell tenni. Ebben hiszek és vallom, hogy bármely keresztény felekezet tagjai között lehet egyezség, egység, ha azt mondjuk, hogy gyere testvérem imádkozzunk együtt, mert ugyanaz a drága vér ontatott ki értünk. Bűnösek vagyunk, akiket megváltott Jézus. A Názáreti Jézusban testvérek vagyunk. Cigányok, magyarok. Tulajdonképpen egyetlen egy igaz egyház van, amelyet Jézus Krisztus szelleme vezet, vérén váltott meg s a lényeg, hogy a láthatatlan Istent, aki Jézusban jelent meg, úgy szeressük, ahogy Ő szeretett minket. Életét adta a bűnös emberért. Értem, érted, minden emberért. El-fogadjuk, hogy Jézus az egyetlen út, igazság és élet. Ő a Messiás. Ami összeköt még minket, az, hogy senki nem mondhatja Jézust Úrnak csak a Szentlélek által.
– Hogyan látod ma a cigányság helyzetét, miért nem tudnak integrálódni a társadalomba?
Sajnos inkább azt mondanám, hogy a cigányság integrálódott a társadalomhoz, ahol nem a keresztény érték a mérvadó, hanem a bűn. Nekik és mindenkinek integrálódni kell, befogadni Jézust. Ha lopnak, van orgazda, aki felvásárolja a lopott holmit. A cigányok integrálására szánt pénz legtöbbször a fehérgallérosokhoz kerül. Mindenkinek Jézushoz kell menni, aki szeret, megváltott bűneinkből. A bűnt ne-vén kell nevezni és aki lop, bármi legyen is az, azt nem szabad elfogadni. Hogy ez ne történjen meg, és integrálódjon a bűnelkövető, ahhoz találkoznia kell Jézussal. Ezért hirdetem én a Megváltó Jézus Golgotai keresztjét és a feltámadás bűnbocsátó erejét.
– Mit lehetne tenni a cigányság életminőségének javítása érdekében?
Elsősorban, mint ahogy mindenkit tanítani kell őket. Az erkölcsre, Isten igéjére, és munkát biztosítani számukra. A cigányság életminősége belül kezd megváltozni. Nem szabad összemosnunk a cigányságot a bűnözéssel. A cigány nem bűnözőnek született. Bűnözésre minden ember hajlamos csak ezt nem vesszük figyelembe. Ha valaki elfogadja Jézus keresztjét, megbékél a világgal. A cigány és magyar megbékélés ellentét barikádját mind a két oldalról bontani kell. Ez csak a szeretet és nem az erőszak eszközével lehetséges. Ezzel nem azt mondom, hogy a bűnelkövetőt fel kell menteni származása miatt. Sőt! A bűnt meg kell büntetni, nem kell kivételezni. Viszont imára, összefogásra Jézus szeretetének megélésére van szükségünk. Jézus azért halt meg a kereszten, hogy nekünk örök életünk legyen.
Kuruczleky Ilona