Mintegy 1,4 tonna jelöletlen, illetve tiltott módon, helyben fagyasztott húst foglalt le a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Kiemelt Ügyek Igazgatósága Nagykanizsán.
A hivatal kiemelt akciócsoportja tucatnyi hasonló esetet derített már fel az elmúlt évben. A NÉBIH az ilyen és ehhez hasonló ügyek megelőzése, gyors és hatékony kivizsgálása érdekében működteti ingyenes Zöld számát, melyet most társadalmi célú, országos kommunikációs kampányban mutat be a fogyasztóknak.
Milliós bírságra számíthatnak egy nagykanizsai vásárcsarnokban. A NÉBIH Kiemelt Ügyek Igazgatósága a NAV Bevetési Főigazgatóság járőreivel, valamint a Zala Megyei Kormányhivatal ÉbÁI szakembereivel közösen a napokban váratlan, kora reggeli ellenőrzést tartott egy nagykanizsai vásárcsarnokban. A tőkehús és baromfihús forgalmazásának vizsgálata során hét üzletet ellenőriztek, aminek eredményeként hat üzletben 1358 kg terméket foglaltak le. A legnagyobb tételt − 800 kg húst és húsipari terméket − az egyik hentesbolt raktárában találták. A kifogásolás oka minden esetben az volt, hogy jelöletlenül, illetve tiltott módon, helyben lefagyasztott húsokat tároltak. A bírság összege várhatóan milliós nagyságrendű lesz.
Az ilyen és ehhez hasonló szabálytalanságok hatékony és gyors kivizsgálását, s ezzel együtt az élelmiszer-biztonsági kockázatok csökkentését segíti elő a NÉBIH ingyenes telefonos szolgáltatása, a Zöld szám. A fogyasztóbarát szolgáltatás megismertetésére a NÉBIH országos reklámkampányt indított. A Zöld számon (06 80 263 244) a fogyasztó bejelentést tehet minden olyan esetben, amikor élelmiszerrel kapcsolatos biztonsági problémát tapasztal. Ilyen például a lejárt fogyaszthatósági vagy minőség-megőrzési idő, jelöletlen élelmiszer, visszafagyasztott termék, higiéniai problémák az elárusító- vagy vendéglátóhelyen.
A NÉBIH Zöld számán munkaidőben a hivatal munkatársai veszik fel a fogyasztói bejelentéseket, munkaidőn kívül pedig üzenetrögzítő működik. A konkrét élelmiszer-higiéniai probléma bejelentése lehetőséget ad arra, hogy a szakemberek a vizsgálatot gyorsan és célzottan, az adott helyszínen elvégezzék. A szabálytalanság megszüntetésével pedig megelőzhető egy esetleges súlyosabb probléma. A fogyasztói bejelentések elősegítik, hogy a hivatal gyorsan és hatékonyan tudjon reagálni egy konkrét problémára, ellenőrzött és biztonságosan fogyasztható élelmiszerekkel találkozzunk az üzletekben.
A nyomtatott sajtóban, rádióban, televízióban, óriásplakátokon és online médiában megjelenő hirdetések, tájékoztatják a fogyasztót az ingyenes szolgáltatás céljairól, hasznosságáról és használatának technikai részleteiről. A Zöld szám kampány az idén januárban indult Ételt csak okosan! program része, amely az élelmiszer-biztonsági kockázatok csökkentését, a fogyasztói tudatosság növelését, az ismeretanyag bővítését tűzte ki célul.
Forrás:BÉBIH