Close

Egy kicsit azért ott leszünk Cannes-ban

Mégis lesz Cannes-ban magyar mű, bár az új finanszírozási rendszer még nem hozott eredményt

Filmszemle helyett Friss hús – így szól az új szlogen mozis körökben. Mivel a nemzeti filmgyártás tetszhalott állapota miatt az idén nem tartották meg a Magyar Filmszemlét, a Daazo.com nevű kisfilmes videomegosztó portál megszervezett egy szakmai mustrát és versenyt, bizonyítva, hogy a rövidebb műfajokban mégiscsak készültek felfedezésre méltó alkotások.

A Friss hús néven lezajlott rendezvénynek tulajdonképpen két győztese is volt. A közönségszavazáson első helyet megszerző, Nagy Dénes rendezte Lágy eső volt az a film, amelyet tegnap meg is hívtak a cannes-i filmfesztivállal párhuzamosan zajló Rendezők kéthete nevű programba. A huszonnyolc perces drámától csak néhány szavazattal maradt le a Tóth Barna rendezte Újratervezés, mely viszont már február elején megkapta a legjobb rövidfilmnek járó magyar kritikusok díját.

Nagy Dénes adaptációja az azonos című Tar Sándor-novella alapján készült. Egy nevelőotthonban felnőtt serdülő fiúról szól, aki beleszeret az egyik osztálytársnőjébe. A rendező a háromoldalas, „kusza, sűrű fonású és történeti formává nem összeálló irodalmi alapanyagban” fölsejlő szálak közül a két tini szerelmére koncentrál. A nagy magyar ugaron (a produkciót a füzesabonyi kistérségben forgatták le) viszont nemcsak az élet, de még a kommunikáció sem túl könnyű, így a fiú az érzelmeit szinte képtelen kifejezni, megvallani. Frusztrációját pedig a körülötte lévők legkevésbé sem sietnek oldani.

– Nagyon felszabadító, ha az ember nem magával foglalkozik, hanem megpróbál egy másik közeget megérteni – mondja Nagy Dénes arra a kérdésünkre, hogy nyugodt városi értelmiségi létére miért épp a periférián lévő emberek világa ihlette meg. A film amatőr szereplőinek többségét a környéken találták meg: fél évig tartott a casting. A két ifjú főszereplőt is így toborozták, Nagy Dénes és egy társa hónapokon keresztül járta a vidék általános iskoláit (mind a mintegy százötvenet), és akikre felfigyeltek egy-egy tanórán, azokkal elbeszélgettek. Hogy kik számítottak érdekesnek? A film témája adja, hogy azok, akik nehéz körülmények között élnek, számos problémával kell megküzdeniük.

Az Újratervezés sokkal könnyedebb dráma, mint a Lágy eső. Egy idősebb házaspár története, akik folyamatosan egymást nyüstölik egy autóban. A férfi vezet, a nő meg folyvást beleszól az anyósülésről. Aztán, amikor az asszony meghal, hamar kiderül, hogy a búcsúajándékként tőle kapott navigációs berendezés nem pótolja a „bosszantó” élettársat.

– A családunkban van egy hasonló pár, akik látszólag idegesítik egymást, de világos, mennyire rossz lenne nekik, ha egyikük elveszítené a másikat – felelte Tóth Barna arra a kérdésre, hogy egy fiatalember miért készít idősekről, egyáltalán, az elmúlásról filmet. Az Újratervezés egyébként a rákospalotai Csokonai Művelődési Központ pályázata keretében készült, a zsűriben pedig olyan szakemberek segítették az alkotókat, mint Sándor Pál rendező vagy Bezerédi Zoltán színész-rendező. A forgatókönyv eleinte nem csak az autóbelsőre korlátozta az eseményeket, de a két gyakorlott művész ebbe az irányba „terelte” Tóth Barnát, aki elismeri, hogy ez az elem végül sokat lendített a kisfilm integritásán.

– Igaz, hogy nagy közhely, de nem igaz – mondja Tóth Barna arra a felvetésre, hogy egy igazán ütős kisfilmet nehezebb elkészíteni egy egész estés mozinál. Ahogy fogalmaz, ezt olyanok találták ki, akik csak etűdöket készítettek eddig. Tóth Barna viszont már készített egy nagyjátékfilmet (Rózsaszín sajt), igaz, a második nagyon nehezen akar összejönni. Zsánerben gondolkodik, és állítja: azon kevesek egyike volt, akik örültek az új filmfinanszírozási rendszernek, de sajnos az eddigi terveit a filmalap elutasította. – Régen is a pálya szélén voltam, sajnos ott is maradtam, mivel csupán egyetlen finanszírozási ablak van Magyarországon. Lehet, hogy itt az ideje, hogy külföldön próbáljak szerencsét – morfondírozott Tóth Barna.

– A Daazo az elmúlt öt év során rengeteg filmszakmai kapcsolatot gyűjtött, állandó látogatója a Clermont Ferrand-i rövidfilmvásárnak, a cannes-i Short Film Cornernek, illetve a Berlini Filmfesztiválnak – mondja Áprily Zoltán, a portál alapítója. Ő és társai a Friss hússal hagyományt kívánnak teremteni. Hozzátette: számtalan kisfilmvásárlóval és -forgalmazóval állnak kapcsolatban, akik számára – magyar kisfilmes promóciós és sales ügynökség hiányában – a hazai kisfilmek és alkotóik eddig nem voltak elérhetők. Nemcsak a filmek megvásárlásáról van szó, hanem a koprodukciós lehetőségekről, a külföldi meghívásokról, a fesztiválokon való részvételekről is.

Mivel a Daazo magyar kezdeményezés, ezért kiemelkedően fontos szerepet tölt be, hogy a videomegosztó portál mögött álló csapat a magyar filmes „utánpótlás-válogatottat” gondozza, segíti, igyekszik felkarolni. Bár korábban, 2010-ben a Daazónak már volt egy kisfilmpromóciós kezdeményezése (Hungarian Short Film Agency), terveiket újragondolva az idén létrehozták a Daazo Sales Portfolio nevű kezdeményezést, amely első lépésként négy-öt címet képvisel a cannes-i filmfesztivál rövidfilmes vásárán. Ott ezeket az etűdöket vásárlóknak, fesztiválok programigazgatóinak fogják megmutatni.

Kim Novak újra a csúcson

Díszvendégként érkezik a májusi cannes-i filmfesztiválra a nyolcvanéves Kim Novak, a Szédülés című Hitchcock-klasszikus sztárja. Az Alfred Hitchcock rendezésében, James Stewart és Novak főszereplésével, 1958-ban készült pszichothrillert a fesztivál Cannes-i klasszikusok című sorozatában vetítik le. A program házigazdái közleményükben hangsúlyozták, hogy a Szédülésben Novak élete legjobb alakítását nyújtotta. (Azért mi még a Joshua Logan rendezte Piknik című drámát is idesorolnánk, legalábbis holtversenyben.) A The Hollywood Reporter online kiadása emlékeztetett rá: az idős színésznő tavaly azzal kapcsolatban került a híradásokba, hogy elítélően nyilatkozott az Oscar-díjas The Artist – A némafilmes című francia film zenéjéről, amelyet Ludovic Bource a Szédülés zenei motívumainak felhasználásával komponált.

Novak a 66. cannes-i filmfesztivál zárógáláján is megjelenik, és az egyik, egyelőre meg nem nevezett díjat ő adja majd át május 26-án.

Forrás: nol.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top