A Szülői Hálózat szerint a jelenlegi oktatásirányítás egy szakmailag nem védhető, nem értelmezhető vízió mentén fenekestül felforgatta a közoktatás rendszerét, kiemelve a gyermeket a középpontból, figyelmen kívül hagyva a tanításról-tanulásról szóló legfrissebb tudományos ismereteket.
A szervezet az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta: a jelenlegi oktatásirányítás nem kérdezte meg az iskolahasználókat (szülők, diákok, pedagógusok) a tervezett átalakításokról, tapasztalataikra, tudásukra, véleményükre nem volt kíváncsi, érdekeik képviseletének hatékony lehetőségétől megfosztotta őket.
Egy szakmailag nem védhető, nem értelmezhető vízió mentén fenekestül felforgatta a közoktatás rendszerét, kiemelve a gyermeket a középpontból, figyelmen kívül hagyva a tanításról-tanulásról szóló legfrissebb tudományos ismereteket – sorolták kifogásaikat, hozzátéve: olyan rendszert kívánnak bevezetni és felépíteni, amely nem szolgálja a gyermekek fejlődését, igényeiket, szükségleteiket nem veszi figyelembe.
Álláspontjuk szerint irreálisan sok kötelező és felesleges tananyagot írnak elő, ezzel maximálisan lehetetlenné teszik a korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását. Tudatlanságra, képzettségtelenségre – ezzel kilátástalanságra – ítélték a szakképzésben tanuló fiatalokat.
Úgy vélik, a döntéshozóknak fogalmuk sincs a nevelés és az oktatás alapelveiről, az iskolarendszer működéséről, a tapasztaltak alapján az oktatásirányításról sem – fogalmaztak, hozzátéve: ők nem kérnek ebből a világból. „Mi a gyermekeinket szabad, felelős, gondolkodó, demokratikus elkötelezettségű emberekké szeretnénk nevelni, nem félművelt, szolgalelkűvé silányított alattvalókká. Mi nem kérünk Önökből” – zárul a kommüniké.
A Szülői Hálózat az óvodák és iskolák tervezett államosítása és a köznevelési törvény elleni tiltakozásul jött létre. Mint Facebook-oldalukon olvasható, a jogszabályt felülről rájuk erőszakolt törvénynek tartják, előkészítésébe nem vonták be az érintetteket. Ez ellen minden lehetséges békés eszközzel fel kívánnak lépni.
Forrás: MTI