Magyarország egyetért azzal a szándékkal, hogy az Európai Unió rendeleti formában szabályozza a gépjárművek időszakos műszaki vizsgálatát. A felülvizsgálat egységes követelmények szerinti, egységes módszereken alapuló, azonos képzettségű személyzet általi végrehajtása távlatilag az időszakos ellenőrzések tagországok közötti kölcsönös elismerését készítheti elő. Magyarország ugyanakkor nem támogatja, hogy a vizsgálatok gyakorisága a futásteljesítményhez kötődjön, mert ez a megoldás a kilométer-számláló manipulációjával elkövetett visszaélések elterjedéséhez vezethet – ismertette a magyar álláspontot Várhelyi Olivér nagykövet, a brüsszeli magyar Állandó Képviselet helyettes vezetője a Közlekedési Tanács ülésén 2012. október 29-én, Luxembourgban. Közlemény.
A tagállamok képviselői irányadó vitát folytattak az Európai Bizottság közúti járművek időszakos műszaki megvizsgálásáról szóló rendelettervezetéről. A javaslat szerint a személygépkocsik esetében az időszakos megvizsgálás négy évvel az első nyilvántartásba vétel után, azután két év múlva, majd évente történne (4-2-1 séma). Ha egy autó az első nyilvántartásba vétel utáni vizsgálat időpontjára eléri a 160 ezer futott kilométert, a járművet már ezt követően is évente kellene műszaki ellenőrzésnek alávetni.
Magyarország támogatja a vizsgálati módszerek, a tárgyi és személyi feltételek, a műszaki vizsga eredménye megítélésének egységesítését és távlatilag a tagországok közötti időszakos vizsgálatok kölcsönös elismerését is. E változások uniós és tagállami szinten egyaránt a közlekedésbiztonság javítását eredményezik.
A bizottsági javaslat a műszaki vizsgálatba bevont járműkategóriák körének bővítését is kezdeményezi. Magyarországon ez a segédmotoros kerékpárok esetében jelentene új kötelezettséget a hatályos szabályozáshoz képest. Mivel a kiterjesztés költségei a hatóságok és vizsgahelyek mellett a járműtulajdonosokat is terhelnék, a szakpolitikai kormányzat a rendelkezések elfogadása esetén hosszabb átmeneti időszakot igényel az előírások alkalmazására.
A személygépkocsik időszakos műszaki megvizsgálásának hazai periódusideje a hatályos uniós irányelvben meghatározott követelményekhez igazodik. A vizsgálat így jelenleg négy évvel az első használatbavétel után, azután minden második évben történik Magyarországon (4-2-2-es séma). Ha a tervezetet a tagországok elfogadják, az új követelmények kötelező érvénnyel jelennek majd meg a hazai gyakorlatban is. A javaslat tartalma és kötelező alkalmazásának időpontja a további tanácsi és európai parlamenti vita során még változhat. A kezdeményezésről a Közlekedési Tanács december végi ülése fogadhat el általános megközelítést.
Az október 29-ei ülésen a miniszterek továbbá általános megközelítést fogadtak el a tengerészeti munkaügyi egyezmény végrehajtásával kapcsolatos csomagról. Az ún. reptéri csomag egyik eleméről, a résidőkiosztás szabályairól szóló rendelet-tervezetről, is hosszas vitát folytattak a miniszterek, végül az elnökség erőfeszítéseinek köszönhetően sikerült az általános megközelítést elérni. A miniszterek ezen túlmenően jóváhagyták az Európai Unió és a légiközlekedés biztonságáért felelős európai szervezet közötti megállapodást, valamint politikai megállapodás született a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről („Tachográf”) szóló rendelet-tervezetről.
Forrás: (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Kommunikációs Főosztály)