Tarlós félidőben úgy véli, több támogatást is kaphatna Budapest a kormánytól. De a BKV-finanszírozást megoldják.
Tarlós István főpolgármester kevesli az Orbán-kormánytól kapott támogatást, és másként vélekedik Budapest szerepéről is, mint a Fidesz „esszenciális politikusai”. Az országnak erős Budapestre van szüksége – állítja –, ahol az összvárosi érdekeket nem írhatják felül a kerületek parciális boldogulási akciói. Éppen ezért vannak félelmei az új építési törvénnyel kapcsolatban is, hiszen egy jelenleginél sokszínűbb – értsd változatosabb politikai képet mutató – városban könnyen elakadhatnak a fejlesztések a kerülethatárokon. De azt is reméli, hogy a parkolási bevételek, illetve az idegenforgalmi adó eltérítéséhez hasonló kerületi kezdeményezések nem lesznek a jövőben.
A főpolgármester „félidős” értékelésében külön kitért a BKV pénzügyi helyzetének rendezésére, amelyet „meg fognak tudni oldani”. A részletek ismertetését pénzügyi helyettesére, Bagdy Gáborra bízta, aki annyival intézte el az ügyet, hogy a minisztériummal folytatott sorozatos egyeztetéseken még nem értek el idáig. Tarlós mindezt azzal fejelte meg, hogy hiába is oldják meg a folyó pénzügyeket, ha a 2015-re elnapolt hitelállományt nem lesz miből visszafizetni.
A tájékoztató nagyobbik felében a főpolgármester ismertette a ciklus első felének sikereit. Szinte kivétel nélkül az előző ciklusokban elindított projektek – Margit-híd befejezése, 4-es metró, CET, Budapest Szíve program, kerékpárutak, Széll Kálmán tér stb. A Margit-híd 2007-es költségbecsléshez közelítő áron való befejezésén kívül felemlítette az óbudai gázgyár rehabilitációját, a margitszigeti szökőkút felújítását, a római védmű megépítését, meg az illemhelyeket. A jövő tervei közül az 5-ös metró, a gödöllői HÉV összekötése a 2-es metróval, a kisföldalatti meghosszabbítása és a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat fejlesztése élvezi a kormány támogatását.
A BKV már kevésbé. Horváth Csaba szocialista frakcióvezető szerint az idén 30 milliárddal kapott kevesebbet a fővárosi közlekedési cég a kormánytól, míg jövőre újabb tízmilliárdot faragnak le az állami támogatásból. A központi költségvetésben szereplő többi elvonással együtt ez 80 milliárddal rövidíti meg az egyébként is csődközelbe jutott várost. Itt az ideje, hogy Budapest első embere végre elkezdje csapkodni Orbán Viktor asztalát, ahelyett, hogy fideszes kiskirályokkal – Rogán Antallal, Lázár Jánossal – vitázik. Horváth Csaba szerint a Fidesz immáron alig titkolt politikai döntése, hogy csődbe viszik Budapestet. Tarlós pedig készséggel asszisztál ehhez.
Erőteljesebb érdekérvényesítést várt volna a Jobbik is. Losonczy Pál jobbikos fővárosi képviselő szerint tíznapnyi, Budapesten megtermelt GDP – 300 milliárd forint – visszacsorgatásából olyan közösségi közlekedést csinálhatna a város, hogy tátva maradna mindenki szája. Losonczy hiányolta az elszámoltatást, de azt elismerte, hogy a főváros gazdasági társaságai a korábbinál jobban teljesítenek. Jó példaként a gyógyfürdőket működtető céget említette, amelyet csak sok százmilliós fővárosi támogatással lehetett megmenteni a csődtől, de most már jelentős nyereséggel működik.
Az LMP szerint Budapest pozíciója megrendült az országban, a főpolgármester nem érte el, amit tervezett, így egyetlen lehetősége az, hogy lemond tisztségéről. Kaltenbach Jenő, az ellenzéki párt fővárosi frakcióvezetője szerint Budapest rengeteget veszített az elmúlt két évben. Kaltenbach az MTI-nek úgy fogalmazott: Tarlós István egy romhalmaz tetején ül, és azt nézi, hogy az alvezérei hogyan lopkodják ki a még használható dolgokat”. Az LMP-s frakcióvezető azt üzeni Tarlósnak: ne fontolgassa a 2014-es indulást.
forrás: nol.hu