Egységes Kárpát-medencei oktatási tér kialakítását, fejlesztését szorgalmazták a XX. Kárpátaljai Nyári Szabadegyetem magyar felsőoktatással foglalkozó szekciójában csütörtökön, a kárpátaljai Felsőszinevéren.
A Kárpát-medencei magyar nyelvű felsőoktatásban oktatók és tanulók együttműködését, valamint a cserekapcsolatok, a „tudástranszfer” erősítését szorgalmazta hozzászólásában Répás Zsuzsanna nemzetpolitikáért felelős államtitkár, hangsúlyozva: ez együtt kell járjon az oktatás színvonalának folyamatos emelésével, hogy a magyar nyelvű szakok vonzóak legyenek a diákok számára.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a Magyarországgal szomszédos államokban élő magyarok között még mindig jóval alacsonyabb a diplomások aránya, mint a többségi nemzetek körében. Szerinte azért is indokolt a magyar tannyelvű intézmények megerősítése, hogy a diákok versenyképes tudással léphessenek ki a munkaerőpiacra. Ezen intézmények fenntartása, működtetése pedig alapvetően az adott államok feladata, hiszen saját állampolgáraik oktatásáról van szó – tette hozzá.
Josip Lepes, az Újvidéki Egyetem szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző karának kari tanácselnöke elmondta, hogy a szerbiai diplomások között elenyésző, egy százaléknál kisebb a magyarok aránya. Szerinte elkezdődött a vajdasági magyar nyelvű oktatás fejlesztése, a „mozaikdarabok összeállítása”, így nőhet a magyar diplomások aránya.
Orosz Ildikó, a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola vezetője szerint a Kárpát-medencei egységes felsőoktatási rendszerben való gondolkodást az is elősegítheti, ha a Magyar Rektori Konferencia teljes jogú tagjaivá válhatnak a külhoni magyar intézmények képviselői. Emellett felvetette annak lehetőségét, hogy az együttműködést erősítő apró lépések részeként a magyarországi felvételi tájékoztatókba a határon túli magyar intézmények kínálata is kerüljön be.
Forrás: mti