Hétfő kora délután több mint ezer taxis gyűlt össze a budapesti Hősök terén, hogy elkezdjék felvonulásos, forgalomlassító demonstrációjukat. A menet délután háromkor indult el, fennakadásokat okozva a belvárosban. A felvonulást az Országos Taxis Szövetség és a Gépkocsivezetők Független Szakszervezete szervezte, tiltakozásul az új fővárosi taxirendelet tervezete ellen. A taxisok nem sokkal 5 óra előtt értek vissza a kiindulási pontjukhoz.
A taxisok körében terjedő pletykák szerint van olyan cég, amely felkészült az új szabályozásra, és 300 egyenszínű autót vett, melyek már megfelelnének a követelményeknek. Van olyan pletyka is, mely szerint a kecskeméti Mercedes-gyárban gyártott B-osztályú Mercedesekre írták ki a szabályokat.
A menet délután háromkor indult el a a Dózsa György útról (56-osok tere). A menet útvonala: Hősök tere-Andrássy út-Oktogon- Erzsébet krt- Blaha Lujza tér-Rákóczi út- Kossuth Lajos u-Városház u- Bécsi u-Erzsébet tér-József Attila u-Széchenyi tér- Lánchíd-Fő u-Bem rakpart-Margit híd-Szent István krt-Teréz krt-Oktogon-Andrássy út-Dózsa György út.
A menet eleje nem sokkal 5 óra előtt már visszaért a Hősök terére. A forgalmat rendőrök irányítják, torlódásokra, forgalmi dugókra számítani kell, a 4-es 6-os villamos az Oktogon és a Blaha Lujza tér között nem közlekedett egy ideig. A gyalogosok nem túl nagy lelkesedéssel fogadják a tüntető taxisokat, többen beszóltak nekik, mert akadályozzák a forgalmat.
Szimpátiatüntetés is volt
Az Oktogonnál a Societas tartott szimpátiatüntetést; az ott megjelent kéttucatnyi demonstráló „Kösz Orbán!” feliratú transzparenseket tartott a magasba, míg máshol, több helyen fehér szegfűket osztogattak az útkereszteződéseknél a taxisoknak.
A taxis tüntetők transzparensein többek között ezek a feliratok állnak: „elég volt az ötletelésekből”, „köszönjük a lakosság türelmét és megértését”, „műszaki szigorítások kizárólag kifutó rendszerben”.
Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség elnöke az MTI-nek még a felvonulás kezdete előtt azt mondta: abban bíznak, hogy békés megmozdulásukkal „gondolkodóba ejtik” a városvezetést a tekintetben, hogy érdemes leülni velük tárgyalni, érdemes békés módon rendezni a taxisok helyzetét.
Egy héttel ezelőtt, pünkösd hétfőn a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete tartott tiltakozó megmozdulást, szintén a Hősök terén. Akkor mintegy 200, különféle személyi fuvarozócégekhez tartozó sofőr gyülekezett a téren, majd járműveik többségét otthagyták, és az Andrássy úton egy fekete koporsót cipelve elindultak a Kodály köröndre, hogy ott jelképesen eltemessék 30 éves múltra visszatekintő hivatásukat és járműveiket.
A Főtaxi nem vett részt
A hétfői megmozdulást szintén azért szervezték, hogy hatóságilag rögzített árat, vagyis fix tarifát vezessenek be minden taxitársaságnál, szabályozzák a taxisok jelenleg több mint 6 ezres létszámát, és az újonnan bevezetendő technikai és műszaki előírások csak az újonnan taxiként beálló járművekre vonatkozhassanak. Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.
A Főtaxi sem az akkori, sem a hétfői taxistüntetésen nem vett részt. A társaság szóvivője, Vizy András az MTI-nek hétfőn azt mondta: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxiszolgáltatásokra vonatkozó egységesítésének néhány pontjával ők sem értenek egyet. Ugyanakkor meggyőződésük, hogy a taxisok helyzetének békés és minden érdekelt fél számára elfogadható rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el. Megjegyezte: a már csaknem 100 éves múltra visszatekintő társaságuk tárgyalások és nem demonstrációk útján érte el azt is, hogy az új rendelkezések szerint a járművek motorjának teljesítménye lesz meghatározva, nem pedig a hengerűrtartalom alapján szelektálják majd az autókat.
Metál Zoltán erre utalva az MTI-nek úgy fogalmazott, hogy „a Főtaxi saját maga ellen beszél”, és nem kívánta minősíteni a társaság távolmaradását.
Forrás: MTI/HVG
Fotó: Stiller Ákos